torsdag, mars 15, 2007

Morgonspaning

Hallå där stadsplaneraren! Gräv här, folkviljan har visat var den lämpligaste platsen för en gångtunnel är:Om man ska förflytta sig 200 meter sydväst så blir det för krångligt att gå ett par hundra meter västerut, sedan 100 meter norrut för att sedan fortsätta 300 meter söderut. Gör tunnlarna där folk har genat över vägen i möjligaste mån och skylta ordentligt så slipper vi ha fotgängare mitt på E4:an.


På IKEA parkeringen råder ännu lugnet, inte en enda hoande luleåbo syns till. De ekonomiskt medvetna är dock strax på plats eftersom bistron bjuder på kaffet innan varuhuset öppnas.


Ett snöbollskast ifrån IKEA ligger tullhuset. Därinne där tullarna förr satt och tittade österut med sina kikare efter smugglare, sitter nu många och kanske tittar för djupt i glaset medan makan handlar hos Ingvar.( Konspirationsteori: Nu vet vi vad tullen gör med all alkohol de beslagtar)
Kanske ett lämpligt ställe för en norrbottnisk bloggträff?

7 kommentarer:

Anonym sa...

JA! Norrbottnisk bloggträff!!
Det vill jag vara med på,men räknas jag?
Jag är ju född i "Happis" uppvuxen på Seskarö,tillbringar de flesta skolloven där och ska ev flytta tillbaka,då måste jag väl få vara med?
Och eftersom jag inte nyttjar "starkt" så kan jag vara chaufför till iZac,bra va?

Anonym sa...

HE!
Två bloggare var ju där för några veckor sedan men inte syntes det nå Knapsu där då! ;)

Fast andra "knapsusar" fanns det nog... :D

Anonym sa...

Det där med gångtunnel är intressant. Eller rättare sagt - Jag blir så förvånad över att gångstigar aldrig kan planeras in där de bäst behövs. Det här fenomenet upptäckte jag i 13-årsåldern, när jag besökte syrrorna nyutflyttade i egen lägenhet på Vinkelgränd i Luleå.

Området var nytt, gräsmattorna likaså. Affärer, post, bank m.m. låg i syd från husen räknat. Alla vägar gick åt öst.

Resultat. Leriga stigar över nyanlagda gräsmattor. Nästa år fixades gräsmattan till. Dvs man slätate ut, harvade om, och sådde nytt på stigen.

Gissa hur det såg ut en månad senare?

Stadsplanerare lär sig att rita, så att det blir snyggt. Inte funktionellt. Det är högst tydligt. När man börjar titta sig omkring, så märker man fler och fler sådana ställen.

Knapsu sa...

Mammamia: Alla bloggare räknas såklart.
izac:Har inte ni bloggträff mest varje dag? Jag var faktiskt där för några veckor sedan, träffade en bloggläsare men ingen bloggare(såvitt jag vet).
Bert:Javisst det där ser man ju överallt! IKEA-chefen vill ha tunneln rätt fram från entren, får väl se hur det blir.

Anonym sa...

När jag var lite ville jag bli "vinkare". En titel som jag sedan fick veta heter "tulltjänsteman". Jag tyckte väl att det såg lagom bekvämt ut att sitta därinne och vinka förbi bilarna som saktat in.

Anonym sa...

Bloggträff? Någon som nämnde bloggträff? *vittring i luften* Det skulle inte vara helt fel! :)

Knapsu sa...

maja: :-D

snigel: Jag kastar bara ut ideèr i luften, sedan får någon annan göra nåt av det. ;-/