Säsongen fortsätter för Asplövens ishockeylegionärer som i år återigen slog ut i Piteå i Playoff. Asplöven går nu vidare till Playoff 3 mot Enköping, första matchen på lördag i Haparanda.
Men det var inte ishockey det skulle handla om utan om det som händer efter en ishockeymatch, på parkeringen.
Vid avfärd efter tisdagen match i Arena Polarica slogs jag av hur bra trafiken ut från parkeringen flöt. Blixtlåsprincipen tillämpades på ett föredömligt sätt, helt enligt läroboken och vid varje anslutningsväg ända ut till stora vägen.
Den som däremot bevistat en av Luleås matcher i Coop Arena och efter matchen försökt komma ut med sin bil från parkeringen har istället fått vara med om en kamp. En kamp om centimetrar, för att inte säga millimetrar. Bilar från alla håll med desperata förare som bevakar varje centimeter vunnen terräng och med dödsförakt pressar fram fronten i minsta lilla lucka för att tränga sig före. Med morrande motorer och slirande kopplingar och ett avstånd mellan skärmar och stötfångare där man kunnat få in en femtiolapp men inte två tjugor, så är det ju ett mirakel att inte flertalet skavanker uppstår på bilarna.
Ingen verkar ha hört talas om någon blixtlåsprincip, eller snarare så skiter man helt enkelt i den.
Varför? Händer det något med människan när man trängs ihop i större städer? Regler och praxis kastas överbord och var och en är sig själv närmast. Är det för att man kan gömma sig i den anonymitet som uppstår i större städer som man helt plötsligt struntar i överenskommelser och agerar kortsiktigt egennyttigt?
Finns det ett samband mellan resonemanget ovan och det faktum att det är i storstäderna som borgerligheten skördar flest röster?
Läs även andra bloggares åsikter om blixtlåsprincipen, samhälle, politik
3 kommentarer:
Jag tror inte det har med trängsel att göra. Jag har bott många år i Stockholm och dagligen fått kämpa med att ta mig upp på E18 med kilometerlånga köer. Utan blixtlåsprincip skulle det vara totalt kaos i trafiken där. Jag har kört på 7 filiga motorvägar i Los Angeles, där funkar det bra. Det funkar bra i Haparanda också men inte i Kalix och Luleå. Det beror inte på trängsel, det beror på trafikkultur
På Seskarö funkar blixtlåsprincipen bra. I trafiken i alla fall :-)
Om det är så att trafikkulturen skiljer sig mellan orter så undrar man ju vad det kan bero på?
Kan det ha att göra med trafikskolorna eller vad?
Någon får väl forska om detta.
Skicka en kommentar