Infrastrukturminister Åsa Torstensson fick under vinters tågkaos utstå stormvindar av kritik, när avregleringen av järnvägen uppvisade flagranta brister i och med att systemet sattes på prov av vädrets makter.
Men skam den som ger sig, nu ska en ny lag "öka resenärernas valfrihet"
Ännu fler privata bolag skall tydligen trängas på de spår som inte var farbara ens för dagens aktörer:
"Monopol är inte lösningen på vinterns tågkaos. Därför tar regeringen nu bort hinder för konkurrens i kollektivtrafiken. Samtidigt som fler aktörer släpps in ska resenären enkelt kunna kombinera ihop sin resa, skriver infrastrukturminister Åsa Torstensson"
Men det var just de stora olägenheterna för resenärerna med ett flertal privata aktörer som ledde till skapandet av SL
DN påpekar historien:
"Stockholms moderna historia kan ses som en illustration till detta. År 1957 sköttes förortstrafiken i Storstockholm av 18 olika offentliga och privata trafikföretag. Det begränsade möjligheterna att samordna trafiken och innebar stora olägenheter för resenärerna. Skapandet av SL innebar en dramatisk förbättring"
Högerexperimentet som har regeringsmakten visar att de är naiva marknadstroende avregleringsfundamentalister som tror att allt löser sig bara privata företag får tjäna pengar på medborgarnas behov.
Läs även andra bloggares åsikter om infrastruktur, avregleringar, SL, järnväg, kollektivtrafik, tågkaos, privatiseringar, konkurrensutsättning, samhälle, politik, regeringen, Åsa Torstensson, marknadsfundamentalism
2 kommentarer:
Den filosofiskt intresserade kan upptäcka en skillnad i valfrihet här: frihet att välja olika företag utan avseende på vad de har att erbjuda, respektive valfrihet att resa på villkor som passar resenären bäst. Det är ju intressant att här, och vad det gäller el, så består friheten i att välja monopolbolag som försämrar för kunderna.
Och man kan ju undra hur "valfriheten" stärks av att exempelvis järnvägsspår och underhåll av dessa och annan material läggs ut på separata företag?
Här ute på vischan är ju all denna valfrihet än mer chimär. Det finns ju knappt någon lokaltrafik, än mindre kan man välja vilket bolag man vill åka med. Samma med vården, den finns ju överhuvudtaget inte alls så där slipper vi ju också välja!
Hela den här sk valfriheten går ju bara ut på att det som en gång tillhörde hela folket nu skänks bort till privata storföretag.
Skicka en kommentar