Moderaterna som det nya arbetarpartiet, partiet som värnar om miljön, försvarar LAS, värnar om facket, gillar A-kassan, kvinnornas Fredrik, partiet som värnar om pensionärerna och nu senast: Moderaterna startar en förtalskampanj, nej ursäkta en förvalskampanj ska det visst vara, för rättvisa!
Anders Borg i Expressen: "- Vår politik förbättrar sammanhållningen. Den samlade vänsterpolitiken är ett betydande hot mot sammanhållningen i samhället"
När regeringens misslyckats med sin "arbetslinje" som inte lett till minskad arbetslöshet och när regeringens politik enligt deras egna siffror lett till ökad utslagning, ja då gäller det att helt enkelt vända på steken och utmåla den som klagar som ett hot mot landet!
Desperationen över de stadigt dåliga opinionsiffrorna leder till allt mer fräcka och fantasifulla PR-mässiga utspel där Moderaterna påstår i princip vad som helst, i strid med verklighetens kalla fakta, för att vinna i opinion.
Jag vet inte vad Moderaterna betalar i lön åt Per Schlingmann men han gör då rätt för varenda krona. Den hårt arbetande Schlingman är som en blandning av Goebbels och Bagdad Bob samtidigt som han överskuggar dem båda i sitt värv som propagandaminister.
Linjen som skiljer genialitet från galenskap är tunn.
Och nyspråket lever och frodas i den moderata retoriken!
Läs även andra bloggares åsikter om val 2010, utanförskap, rättvisa, jämnlikhet, klyftor, moderaterna, Anders Borg, Per Schlingmann, nyspråk, propaganda, retorik, PR, alliansen, regeringen, politik, samhälle
3 kommentarer:
Jag tror att Schlingmann samtidigt är ett Damokles svärd för moderaterna. Nu verkar han börja slira av banan lite vilket nog är lätt när man som han tömt alla ord på innehåll.
Jag tror inte att Alliansen vann förra valet för att de var speciellt bra. Folk var trötta på Göran Persson, folk hade det bra och kände sig trygga i sin jobbsituation och det var inga ekonomiska orosmoln på himlen.
Göran Skrämde bort de kvinnliga väljarna och gav ett trött intryck. På andra sida var de fyra som hamrade på Göran som blev mobbing Göran för att han pratat om Mauds vikt.
Så det var Göran Persson och högkonjunkturen som gav segern till Alliansen 2006. Nu är båda dessa faktorer borta och det är svårt att sälja en politik som folk känner väl till efter att ha levt med den.
Att packa in det i ett fint glattigt kuvert och sälja till folket igen. Det funkar inte. Jag hoppas de tror att de kan effekt med olika utspel och löften.
Jag tror de är för sent ute. Om hade varit alliansstrateg så skulle jag börjat kampanja redan 2006 och kommunicera med människor och ta sig an deras kritik men det gjorde de aldrig.
Det verkar inte ha varit en orsak till oro att tangera dåliga siffror i opinionsmätningar sedan hösten 2006.
Visst, folk ville ha bort Persson samtidigt som Persson var trött och knappt bedrev någon valrörelse. Men samtidigt så gick många på det enkla och självklara budskapet "Det ska löna sig att arbeta" som Alliansen trummade fram.
Han är skicklig Schlingmann, han
fixade valsegern med en one-liner.
Skicka en kommentar