tisdag, maj 18, 2010

"Renlighet eller utvisning"

Nytt datum för premiärbad i fjärden blev 15 maj och isen låg som synes ännu kvar på stränderna.

Sjösättningsvagnen står tom, inte för att båten är sjösatt utan för att man just nu är emellan två båtar. Kanske redan till veckan att man har ny båt? Det blir lite mindre båt, färre hästkrafter men mera lätthanterlig och mera miljövänlig, tack vare fyrtaktsmotor då.


På tal om båtar, varför är det alltid sånt "rackel" med Fjordstraum? En halv evighet brukar det ju ta att lossa den.

Kanske oerfaren besättning som villar bort sig bland alla ventiler?



Från båt till tåg och till bygget av Haparandabanan som rycker fram:

Efter valet får man hoppas att det blir en vänstersväng. Här blir det i alla fall att hålla till vänster när den nya och mera kustnära järnvägen mellan Haparanda och Kalix blir färdig 2012.

På tal om järnväg så vill jag tipsa om sidan www.historiskt.nu, en sida om svensk järnvägshistoria.
Där kan den intresserade läsa bland annat "Haparanda station, en återblick på åren 1915-1938" som beskriver banans tillkomst och olika skeenden i Haparandas historia.

Exempelvis hur "renlighet eller utvisning" gällde i början av 1900-talet för de ankommande från Ryssland:
"Vid hamnstationen voro också pass- och tullvisitationslokalerna förlagda likaså medicinalstyrelsens desinfektionsanstalt, där mången tartar, kanske för första gången i sitt liv, fick sig ett ordentligt bad, blev klippt och rakad och fick kläderna befriade från ohyra"

Andra historiska händelser med anknytning till järnväg skildras också. Som när änkekejsarinnan Dagmars privata tåg transporterades på isen över älven och givetvis invalidtransporterna 1915-1918 då över 65 000 krigsinvalider utväxlades över Haparanda.


Att det som förr hette Banverket nuförtiden visst heter Trafikverket, får en ju att (återigen) fundera på hur mycket skattemedel som slösats bort i alla namnbyten, omorganiseringar och "nytt utseende" som blivit resultat av alla bolagiseringar av statliga bolag?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: