Bemanningsföretagen har startat en kampanj och den tillhörande hemsidan "Vi kallar oss..." där man kan lämna förslag och rösta på vad de som jobbar i bemanningsföretagen skall kallas.
SVT om kampanjen: "Svaren blev många och varierade. Men förslag som var kritiska och inte föll branschen i smaken togs bort och i stället visade sig de populäraste förslagen komma från arbetsgivareorganisationen Almegas egen presschef"
Bemanningsföretagens försök att framstå som att de står på de anställdas sida när de i verkligheten står för lönedumpning, försämrade villkor och otrygghet väckte sådan vrede bland anställda inom branschen att de startade en facebookgrupp och en motsida där man också kan lämna förslag och rösta på vad de skall kallas.
Bland förslagen på listan över vad de anställda själva tycker att de skall kallas hittar vi t.ex: slav, daglönare, låtsasanställd, nyträl, livegen, förbrukningsvara, timträlar och nystatare.
Musik på det:
Läs även andra bloggares åsikter om bemanningsföretag, Almega, PR-kampanjer, arbete, samhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar