Eftersom det blev av att köpa ny bil i somras så blev det nu följdaktligen också dags att lätta på lädret och införskaffa nya vinterhjul till densamma. På grund av vinterdäcksbristen i Europa så gick det inte att välja och vraka mellan fabrikaten för att hitta favoriten utan man fick mer eller mindre ta av det som fanns och passade. Så då fick det bli Michelin. På fem-ekrade Enzo-fälgar.
Men varför ska det vara så breda hjul på vintern nuförtiden? När det förr var 165-175 breda däck så har bilar i samma storlek nu ofta endast 215 som godkänd dimension, och samma för både vinter- och sommardäck. Är det bara en modegrej av fabrikanterna eller är det EU som har ett finger med i spelet?
Det är ju ingen fördel med breda hjul på vintern. Tvärtom.
Mera på ämnet hjul.
Under kategorin "en bra grej" hamnar den här släpdragaren. Redan efter två minuters användning kunde jag konstatera att de där hundralapparna den kostade var väl investerade pengar.
Läs även andra bloggares åsikter om vinterhjul, vinterdäck, hjul, fälgar, däcksdimensioner
4 kommentarer:
Aha! Två typer av hjulkort i en lightbox då! :)
Den där dragaren har jag faktiskt funderat på ibland, men det har inte blivit att skaffa en... ännu.
Och däck hade man inte heller så mycket att välja på när man även skulle ha c-klassade till Berlingon, men det blev "svarta och runda" så det klarar nog sig. :)
En så pass händig servicegubbe kanske bara plockar ihop från bra-att-högen med grejer och svetsar ihop en liknande på egen hand?
Annars finns de att köpa borti Storheden.
Jo men det finns mycket före på "att göra-listan", att göra då... :)
Mycket informativ post. Tack knapsublogg.blogspot.com tar dig tid att dela vyn med oss.
Skicka en kommentar