Enligt Nordnytt så kommer malmen från gruvorna i Pajala att transporteras till Svappavaara på elektrifierad väg. Det blir alltså eldrivna lastbilar, likt järnvägsloken försedda med strömavtagare, som kommer att användas på den 10 mil långa sträckan.
Norrbotten - först med det senaste.
Om nu regeringen håller vad den lovar.
Läs även andra bloggares åsikter om elvägar, elbilar, trådtradare, Pajala, Norrbotten
10 kommentarer:
Finns ju både för och nackdelar samt frågor som borde besvaras innan man gör verklighet av ett sånt projekt:
Fördelar, mindre utsläpp, tystare trafik.
Nackdelar, samma vägslitage, vid haveri hur tar sig bakomvarande elfordon förbi, vid transport av högt eller brett fordon, hur viks elstolpar undan, det lär ju behövas stolpar på bägge sidor av vägen. Annars ska väl miljön må bättre totalt, även om närmiljön inte påverkas lika positivt.
Samma vägslitage är väl ingen nackdel? Lika lite som det är en fördel. Havererade bilar körs åt sidan precis som idag. Höga/breda transporter får ta en alternativ väg, inga stolpar behöver vikas undan.
Sen undrar jag om ministern verkligen har på fötterna i detta, det är väl bara ett år till verksamheten är igång i Pajala
Det var en överraskning att det händer något på den här fronten i norr, men i princip är det inte krångligare än trådbussarna som fanns i Stockholm när jag var barn. Och de fungerade ju (även om strömavtagaren då och då ramlade loss, och chaffisen fick gå ut och peta fast den igen med en lång stång). Det behövs fullskalekörning med den nya tekniken för att se hur den fungerar i "skarpt läge". Jag har läst lite om projektet, och det verkar som de tror sig ha löst de tekniska knutarna. Kan bli verkligt intressant framöver!
Om man placerar ledningarna vid sidan av vägen, med strömavtagare på svängbar bom som på de gamla trådbussarna så blir det ju mer plats på vägen. Var hittade du mer fakta om projektet? Med samma slitage tänkte jag på alternativet med järnväg som minskar vägslitaget med i stort sett 100% (förutom under byggtiden)
Här finns en länk till projektets blogg: http://www.elvag.se/blogg/ Jag antar att om man har ett fordon som kör de långa sträckorna med "kraften från ovan", men som också har en motor som klarar av kortare avstickare bort från ledningarna, så har man en flexibilitet som kombinerar järnväg och vägtransporter på ett bra sätt.
En nackdel kan ju vara att när malmen är slut så står man där med en elektrisk väg och en massa fordon som inte går att sälja, men de kanske tänkt på det också. Sedan kan kanske Länstrafiken starta elektrisk busslinje på sträckan?
Kråksimuleraren: Du menar precis som när man byggde den första järnvägssträckan i Sverige och sedemera slutade trafikera den?
Med alla tåg som ingen ville köpa och alla järnvägar som ingen kunde köra på?
Och som aldrig gick att använda igen?
Järnvägar mellan metropoler är väl en femma, men en elväg mellan två byar är väl lite annorlunda, det handlar inte om långsam manuell brytning av malmen nu för tiden, det går bra mycket fortare, hur länge tror Northland att de har brytvärd malm?
Hur länge de räknar att fyndigheten skall räcka vet jag ej, däremot så har de försäljningskontrakt på volymer motsvarande 7 års produktion.
Sedan är det väl så att, om nu detta med eltradarna på denna sträcka blir verklighet(vilket jag tvivlar starkt på), så är det väl ingen engångsgrej utan snarare startskottet för ett nytt koncept inom transportsektorn?
Alltså, när gruvan så småningom läggs ner så kommer det ju då att finnas nya ställen att använda fordonen på.
Precis som tåg som går att använda på andra linjer när en linje läggs ner.
Men som sagt så tror jag inte att vi kommer att få se några elektriska lastbilar som fraktar malmen när Northland börjar producera nästa år.
Jag har svårt att se att ett sådant transportkoncept kan stå färdigt på så pass kort tid.
Men jag har gärna fel!
När jag säger att jag har svårt att se att ett sådant koncept stå klart på så kort tid så är det inte tekniken jag är skeptisk till, den finns och den fungerar, utan snarare politisk vilja och myndigheternas långsamhet.
Skicka en kommentar