onsdag, juni 20, 2012

Nya miljöbränslen skapar nya problem

Från 2014 ska bensinbolagen tvingas blanda i mer etanol och biodiesel i vanlig bensin och diesel. Regeringen föreslår att bensinbolagen då ska tvingas att blanda i 10 procent etanol i all bensin och 7 procent FAME i all diesel.
Det är ett sätt att se till att andelen förnybara bränslen i transportsektorn ökar, hjälpa biobränslena in och att få koldioxidutsläppen att minska från bilar som inte är miljöbilar, enligt energiminister Anna-Karin Hatt.
Samtidigt vill regeringen införa en skatt på de här tillsatserna, medan skatten på bensin och diesel ska sänkas.

Bensinbolagen ser positivt på förslaget.
– Det här är vad branschen vill. Vi har länge propagerat för att öka låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Vi är i grunden positiva till inriktningen, säger Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

Tror tusan att bensinbolagen är positiva till förslaget, summan av kardemumman blir ju att de kommer att sälja mer bränsle och därmed tjäna mer pengar. Detta eftersom bränsleförbrukningen ökar med ökad andel av etanol i bränslet. En bil som körs på E85 förbrukar 30 procent mer bränsle än när den körs på vanlig blyfri 95 oktan. För bilisten torde bränslenotan dock i bästa fall bli oförändrad på grund av skatteväxlingen mellan fossilt och förnybart.

Men problem med förslaget blir det, och givetvis hos konsumenten. Etanolen är mycket aggressivare mot komponenter i motorernas bränslesystem och många äldre bilar kommer att få problem. Redan idag så finns det bilar som trots att de är av flexifuelmodell inte klarar av att köras enbart på E85. Fabrikanten rekommenderar att dessa då och då tankas med blyfri 95 för att undvika motorhaverier. Vilket de facto har förekommit hos bilägare som inte upplysts om detta när de köpt bilen.

När det gäller dieselbränsle så förekommer redan idag problem med dieselbakterier. Eftersom oljebolagen redan idag blandar i några procent FAME (bestående av RME, rapsmetylester) i diesel så finns förutsättningarna för bakterietillväxt. Tillsammans med det kondensvatten som bildas i dieseltanken växer bakterieklumparna (som kan bli stora som tvättsvampar) och kan sedan sätta igen bränslesystemet. 
RME går heller inte att använda i vinterklimat. Oljebolagen undviker idag att sälja diesel med inblandad RME under vintern så man undrar ju hur det kommer att fungera om de tvingas att blanda in en större andel RME.
Sedan har vi också redan problemet med den oljeutspädning som sker när de moderna dieselbilarnas partikelfilter ska regenereras, det lär ju inte bli ett mindre problem med ännu "sämre" bränsle.

Hur många känner förresten inte igen problemet med att få igång en moped eller båtmotor som stått hela vintern? Hållbarheten på bensin är normalt 3-5 månader. Problemet är att de lätta kolvätena som butan dunstar bort under vintern och lämnar additiven som en utfällning i förgasaren som därför behöver rengöras.

Problemet med att det moderna bränslet åldras hastigare får en ju också att fundera över hur beredskapen fungerar vid ett strömavbrott. Kommer de dieseldrivna reservgeneratorerna vid våra kärnkraftverk och sjukhus som körs väldigt sällan att starta när de behövs?
Vi får väl hoppas att de har ordning på grejerna och "gammeldags" bränsle i tankarna.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

martin sa...

Det där om den aggressiva etanolen är helt enkelt inte sant. Kör själv min gamla 850 på E85 utan problem.

Visst är energiinnehållet 30% mindre men det innebär inte per automatik att det blir 30 % högre förbrukning. Din bil får fler hästar med E85 i tanken vilket innebär att vid långkörning i hög hastighet så behöver inte motorn jobba lika hårt. Då spar du soppa och pengar. Som helgpendlare är byte till E85 en riktig vinst.

Fabriksnya etanolbilar. Tja, det finns inte en enda etanolbil på marknaden. Det är slarvigt och billigt konverterade bensinbilar. De är skapta för att hösta in olika bidrag från staten. De är inte etanolbilar. Om du konverterar en bensinbil på egen hand, så skapar du för det mesta en likvärdig bil, om du gör det ordentligt så har du skapat en riktig etanolbil som är bra mycket bättre än de såkallade flexifuelbilarna som säljs.

Knapsu sa...

Nja, det kanske beror på vilken bil du har? Volvon kanske klarar det bättre än andra, men jag måste nog stå på mig ändå.

Såhär skriver Preem om E85:

"E85 är inte avsedd för att användas i vanliga bensindrivna bilar eftersom de inte är anpassade för detta. Etanolen reagerar aggressivt mot vissa metaller och slang- och packningsmaterial i en vanlig bensinbil. Vid tankning av E85 i en bensindriven bil kan bilen börja hacka och gå ojämnt. Omedelbar skada kan förhindras genom att späda ut bränslet med bensin"

Sedan är det naturligtvis en mer öppen fråga vad 10% inblandning innebär. De flesta bilar klarar nog detta.

När det gäller förbrukning så är det väl så att för att framföra ett fordon en viss sträcka i en viss hastighet åtgår en bestämd mängd energi. Om bränslet du använder innehåller 30% mindre energi så ökar ju självfallet den genomsnittsliga bränsleförbrukningen med motsvarande.
Sen kan man ju uppleva det annorlunda men fysikens lagar är orubbliga.

martin sa...

Preem säger så och det är sant för något värde på sant. Bensinen som varit i slangen är det som orsakar problem med E85. Bensin är nämligen väldigt aggressivt emot gummi och gör att ytan på alla slangar med bensin i har en ytbeläggning av gele. Denna gele lossnar då man tankar E85 och då den inte är löslig fastnar den på spridare och annat.

Du må tro du förstår fysikens lagar men då jag doktorerat på dem så kan jag förklara hur det hänger ihop. En perfekt ottomotor skulle det öka exakt 30% men motorn är inte perfekt. Olika gaser komprimerar olika osv, brinner olika fort osv. Alla dessa saker är viktiga för effektiviteten i en motor, om brinntiden är längre så minskar det verkningsgraden i motorn.

Man kan få effektivare dieselmotorer genom injektion av vatten till exempel. Enligt din förenklade kunskap om fysik, så skulle det inte påverka effekten i motorn och bränsleförbrukningen.

ALLA bilar klarar 10% inblandning utan några som helst problem. Om man inte vill konvertera sin bil kan man blandtanka och de flesta bilar klarar minst 30% etanol utan att gå dåligt.

Främsta problemet med etanol är kallstarter. Det är ett problem som inte är så svårt att lösa, de som konverterar själva har flera olika lösningar men bilindustrin har inte gjort särskilt mycket alls på den.

Knapsu sa...

E85 blir då alltså katalysatorn som ställer till det? Okej.

Kanske säkrast att man gör en pudel då, angående etanolen.
:-)

Men att bilen "får fler hästar med E85 i tanken" låter ju minst sagt lite motsägelsefullt när energiinnehållet är lägre!

Knapsu sa...

"En halv pudel" skulle det stå.

martin sa...

Vart lite affekt där på mig, brukar annars inte hänvisa till att jag minsann är beläst. Men det var aldeles innan en dryg polare som tyckte jag måst sovit på termodynamiken.

Man kan få ännu fler hästar genom att optimera motorn och öka kompressionen till 15:1 vilket närmar sig dieseln. Då får man högre verkningsgrad och det är där det hela blir bättre med etanol.

Verkningsgraden blir lite bättre även utan ökad kompression. I en perfekt ottomotor stämmer observationen att det skulle bli exakt 30% högre förbrukning. Men motorn är mycket långt ifrån perfekt. Sotet som bensinen bildar är tecken på ineffektivitet, knacksensorer i vissa bilar tar bort en del effekt, de gör inget med E85 i tanken för det bränslet självantänder helt enkelt inte alls vid den kompressionen du har i en vanlig motor, där har du en sak som kanske inte leder till exakt 30% högre förbrukning.

Förbränningstiden är också viktig, i den perfekta cykeln är den omedelbar, men inte i verkliga system där det tar en liten stund och hastigheten här kan göra att ett mindre energetiskt bränsla kan ge en effektivare cykel om det brinner upp snabbare.

Finbilar körs på 98 oktan, E85 har ett oktantal över 100.

Men min 850 drar på pricken 1 L E85 per mil med mitt sätt att köra. Av nyfikenhet har jag gått igenom mina kvitton och aldrig en gång har den dragit 0.7L milen med bensin. Bästa jag hittade var 0.75 L milen. Min bil kan nu bara köra på E85, den är inte optimerad utan går på dess vanliga kompressionsförhållandet, men fungerar dock bättre än många flexifuelbilar där en del är bedrövliga.

Problemet med E85 är kallstarter, det har hobbypularna löst. Det har inte bilindustrin löst. Det handlar om något så enkelt som ett motstånd på lufttemperaturgivaren som enklaste lösning på det problemet. Bilindustrin har fortfarande inte presenterat en enda etanolbil, så medan vi väntar på den så slösar vi i onödan.

Vad gäller biodiesel så finns det problem med den och RME tycker jag är en enkel och ful lösning på tillverkningen av biodiesel, de skulle kunna tillverka diesel av samma kvalitet eller bättre kvalitet än oljebaserad diesel om de inte bara tagit det första bästa idén de hade. E95 som bussarna i stan kör på är då bättre, även om man kan diskutera huruvuda tändningtillsatserna är särskilt miljövänliga. Men det är samma där, de har inte lagt så mycket tankekraft på utvecklingen av det bränslet heller.

Biomassa och de bränslen och den energi man kan få ut av det, löser inte oljeproblematiken. Vi behöver flera lösningar, elfordon,elektrifiering av större transportleder, bättre kollektiva lösningar. Bättre energiproduktion för det som inte kräver mobila bränslen.

Men etanol är en bra grej, precis som biogas. För det kan tillverkas lokalt där det används (när oljeindustrin implementerar etanol så gör de fel, men vad väntar man sig av den industrin). EROEI på etanol kommer att öka till nivåer som är samma som en hel del av den olja som vi utvinner idag och definitivt högre än oljeskiffer och ojesand som andra talar om. (Vindkraftverk har idag ett EROEI som är högre än en del olja och det kan komma att öka för det finns stordriftsfördelar även energimässigt.) Men diversifiering av energi är vägen frammåt, den enda lösningen finns inte.

Kråksimuleraren sa...

ALLA bilar kan INTE köra på E10-bränsle, se Volvos egen notering om det: http://www.volvocars.com/se/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=172 Sedan vet jag att många som konverterat sina bilar så de går på E10, fått sätta in andra insprutningsmunstycken för att få tillräcklig mängd bränsle. Men du Martin, du har väl kört din 855 på E85 sedan den var ny eftersom du inte ens riskerar att få några problem med lossnande beläggning i bränslerör mm? Den kanske stod osåld i ett par år tills E85 dök upp på marknaden.

martin sa...

Kråksimuleraren,
det har du rätt i. Mitsubishi och Volvo har ett par motorer som inte går bra på etanol. Volvo/Mitsubishi borde rimligen kunna åtgärda det, för dem borde det inte vara svårt att ta fram ett chip till de bilarna. Även på bilar bör det finnas ett producentansvar.

Men byte av spridare är inte nödvändigt för E10. Bara E85, det finns bensinare som kan köra E85 helt okonverterat. Men konvertering betyder att man antingen bytt spridare, höjt bränsletryket eller förlängt spridartider (Finns andra tekniker också).

Det där med att det kan bli en beläggning på spridarna har jag inte upplevt som problematiskt nej. Jag har blandat i lite mer bensin i E85 så försvinner det. Det är inte något som förstör bilen, lite uppmärksamhet, nån skvätt bensin i E85 nån gång är inte mycket begärt. Men alla skall inte konvertera, finns ingen anledning att hela bilflottan skall gå på E85 idag, det skulle nog orsaka en del problem. Tant Agda kan få köra sin bensinare på bensin, hon är inte en sämre människa för det. Men vill man kan man blandtanka, kan göras utan konvertering, här finns en lista där folk har testat:
http://etanolbil.eu/bilar1.htm

Men de som håller emot och hänvisar till etanolen "aggressivitet", de drar stora växlar på det och får det att låta som om det fräter sönder hela motorn. Vilket inte är sant, har man en gummislang i bensin så känner man efter ett tag hur mycket bensinen påverkar slangen, den är mjuk och hal av nån sorts beläggning det är alltså detta som gett upphov till rykten om E85:s aggressivitet. Lasta den som lastas bör, det är bensinen som är aggressiv. Trafiksäkerhetsverket har också lite nonsens om slangar i konverteringsreglerna, mest för man inte vill backa helt från sina varningar om etanolens farlighet.

Anonym sa...

Jag kör en AUDI A4 flexifuel på enbart E85 och den går kanobra. Inget snack från VAG att inte bara tanka E85. Inga problem med kallstarter eller något annat heller. Problemen kanske mer är kopplade till olika bilmodeller än till E85?

Knapsu sa...

Anonym: så är det nog. Vissa modeller verkar ha problem, andra inte.