Järnvägar behöver underhållas. Här slipas det svetsfogar på nylagd räls på rangerbangården vid en viss massafabrik.
Även våra vattenvägar behöver underhållas och renoveras. HDC:s nyligen färdigställda mudderverk P10:s allra första uppdrag blev att muddra vid kajen i det som numera heter Kalix Hamn.
Förutom muddring av hamnområdet och ny kaj kommer även farleden att muddras. Projektet beräknas vara klart våren 2013. Den som är intresserad av projektet rekommenderas att besöka karlsborgshamn.se.
I den andra änden av den näringskedja som skogsindustrin i sig själv utgör, står plötsligt en Komatsu mitt på vägen i full färd med att skörda skogens rikedom.
Ett annat möte på väg.
Läs även andra bloggares åsikter om Tillväxtverket, infrastruktur, vägar, vattenvägar, järnvägar, skogsindustrin, muddring, Kalix Hamn, sjöfart, Komatsu 911.5, skördare
2 kommentarer:
Jojo, där ser man. Det är den mansdominerade basindustrin som betalar det kvinnodominerade Tillväxtverkets utsvävningar. Måste kännas pinsamt för alla kvinnor i landet att konstatera att 8 av 11 personer i Tillväxtverkets ledningsgrupp är kvinnor. Och de gillar ju som bekant boende på herrgårdar, vin, spabehandlingar, chokladprovningar och sådant. Och chokladprovningen är förresten ett förtäckt vinpimplande. Vid seriös chokladprovning dricker man vatten.
/Meikäläinen
Ja, som bekant så driver jag ju tesen att det är kolonierna med dess industrier som föder landet, snarare än huvudstadens invånares lattedrickande och toalettstolsskrubbande hos varandra.
Skicka en kommentar