Trovärdigheten är ju inte sådär jättestor när det kommer ett meddelande via e-post där avsändaren påstår sig vara SEB, Nordea eller Swedbank och där de på knappt begriplig svenska vill att jag ska logga in för att säkra mina konton när jag inte har några konton eller andra affärer med dem.
Nu har det för första gången ramlat in ett meddelande som skall föreställas komma från den bank jag anlitar och man får nog erkänna att de ryckt upp sig, banditerna. En klar förbättring i språkbruket kan man märka och helt omöjligt är det ju inte att någon stackare faktiskt går på det här:
"Handelsbanken visar en stor oro och vill höja säkerhet och integritet i alla
våra bankkonton. Vi skulle vilja fästa er uppmärksamhet på följande. Förra året
hade Handelsbanken tillsammans med många andra svenska banker, flera storskaliga
internet-bedrägerier. Det är därför vi de senaste månaderna, påbörjade ett stort
projekt för att bekämpa dessa internet-bedrägerier.
Alla dina
online-konton bör kopplas till en nyutvecklad säkerhetssystem, som möjligt gör
misstänkta rörelser och utvecklingen i ditt online bankkonton snabbt spåras ned
och lösas.
Det har visat sig att ditt online Handelsbanken konto
fortfarande inte är utrustade med det nya säkerhetssystemet. Vi behöver 5-10
minuter av din tid att slutföra den här uppdateringen för att säkerställa att
ditt konto uppfyller våra nya säkerhetsåtgärder.
Till att börja denna
process, kan du använda följande länk: http//raderadfullänk.
En tjänsteman från
Handelsbanken kommer att kontakta dig efter uppdateringen för att slutföra hela
processen. När hela processen är klar kommer du att fortsätta använda våra
online banktjänster med stöd av ett förbättrat säkerhetssystem. Vi vill tacka er
på förhand för ert samarbete.
Med vänliga hälsningar,
Kundtjänst"
Läs även andra bloggares åsikter om internet, internetbedrägerier, bluff, spam, nätfiske, phishing
5 kommentarer:
Humor!
Synd bara att det finns de som "går på" dessa uppmaningar.
Inte humor!
Ja tyvärr är det ju en del som går på det. Trots alla varningar.
Har du inte fullföljt dina åtgärder så får du ju inte full säker het på dina konto och pengarna kommer att vara kvar, stjärp sig! ;)
Hej!
Vad bra att du hjälper till och sprider kunskap om de här bluffmejlen som tyvärr förekommer alldeles för ofta. Tänk om alla var lika uppmärksamma, då hade de försöken till phishing varit värdelösa till slut.
Önskar dig en härlig dag.
//Bella
SEB Kundservice
Detsamma!
Skicka en kommentar