Från Uppdrag Granskning:
"- Nja det... bulgarer, rumäner, med deras bilar då kanske vi pratar
en 80 kr milen. Jag har de som kommer in från Lettland och Estland, de
kör för 65 kr milen. Och ändå tappar vi mycket kunder mot de som kör
billigare, säger mellanchefen på NTEX.
En svensk chaufför kostar
ett åkeri ungefär 30 000 kronor i månaden. De utländska chaufförerna som
Uppdrag granskning pratat med tjänar mellan 6 000 och 12 000 kronor
brutto. Och då slipper åkeriet dessutom betala sociala avgifter.
Allt
är korrekt och helt enligt lagen. Utländska chaufförer tjänar sina
pengar i Sverige och betalar skatt i sitt hemland där de har betydligt
lägre levnadsomkostnader."
Det här tycker våra riksdagspolitiker är helt okej, att svenska lastbilschaufförer blir arbetslösa och en kostnad för samhället samt att samhället går miste om skatteintäkter som istället förs ut ur landet.
Riksdag och regering har inga planer på att ändra på någonting.
Vänsterpartiet är det enda partiet som vill sätta stopp för detta.
Läs mitt tidigare inlägg i ämnet: "Företagens fria rörlighet över gränserna, ett hot mot välfärden"
Läs även andra bloggares åsikter om bemanningsföretag, lönedumpning, jobbtrafficking, EU, åkerier, lastbilschaufförer, Lavaldomen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar