tisdag, juni 10, 2008

Både trams och allvar om bland annat internet, och så var det ju liberalerna

Länge har jag stretat emot uppmaningarna om att skaffa ett kreditkort och nöjt mig med mitt Shellkort för att betala på macken och ICA:s kundkort för andra inköp. Argumentet: "Det är bara att planera och ta ut pengar från bankomaten i tid. Dessutom vägrar jag att betala för nöjet att betala med kort, jag ska ha ett kort utan avgifter"
För en tid sedan så kom det då ett erbjudande om ett kort med Mastercard, inte bara utan avgift utan även med bonus på inköpen, så då var det dags att slå till. Trägen vinner.
Sålunda utrustad med detta kort begav jag mig ut på stan! "Aha, titta där. En affär som säljer datorer"

15 minuter senare klev jag ut ur affären med en bärbar dator som jag inte ens hade behövt betala för! Det var bara att dra kortet och knappa in koden så fick jag en dator! Inte undra på att folk shoppar så in i h-vete, när man inte behöver lassa upp några pengar.
Imorgon ska jag se om det finns mera grejer att köpa.

Bärbar dator var det ja. Då måste man ju prova det trådlösa nätverket som man har hemma, hur bra täcker det egentligen? Funkar det nere i källaren? Går vågorna genom betongvalvet? Som svar på det så kan jag meddela att detta inlägg postas från pannrummet nere i källaren.Internet i pannrummet! Super! Nu fattas bara kylskåpet så kan jag bosätta mig här nere.
Nästa test blir att försöka hitta ett oskyddat nätverk hemma hos barnens farmor så kan hon surfa gratis.

Apropå internet så är det ett himla liv på alla bloggare. Kolla bara in knuff, så får ni se vad som egentligen är det viktigaste just nu i vårat kära fosterland. När man ser vad alla bloggare skriver om och sedan kollar in tidningarna så blir man fundersam. Var håller alla krönikörer hus? Vad säger de tunga krönikörerna om att riksdagen kommer att rösta fram en lag som kommer att få det gamla kommunistiska DDR att framstå som frihetens borg på jorden?
Kommer de att dra på stora larmklockan när det är för sent? Eller är de tysta för att de sitter i knäet på beslutsfattarna? Kanske den borgerligt dominerade pressen inte vill kritisera högerregeringen för mycket?
Sedan kan ju den konspiratoriskt lagde fundera på varför gammelmedia väljer att göra stora rubriker om "rosa" bloggar som bara skriver om shopping, caffe latte och vilken klänning de solkade ner på spybaren istället för att rapportera om upprördheten i bloggosfären. Tidigare har de ju varit pigga på att rapportera om nyheter från bloggvärlden.

Alla landets tidningar hade nyligen en kampanj om tryckfriheten vilket fick mig att kommentera följande hos NSD: "Vilken jävla ironi att kampanja för yttrandefriheten just nu när tidningarna tiger om FRA-lagen som ska röstas igenom. Skriva om några liter bensin som läckt ut och samtidigt tiga om att vi håller på att införa ett övervakningssamhälle som får DDR och Stasi att blekna i jämförelsen. Tidningarna brukar följa och skildra debatten i bloggosfären, men nu är det knäpptyst.Ni behöver inte nån yttrandefrihet. Det ni skriver om är det ingen som inte vill höra. Låtsas slåss för värderingar ni, men i praktiken så är det bloggare som gör skäl för yttrandefriheten."
Sedan ska vi heller inte glömma alla liberaler som sitter i riksdagen på sitt mandat att kämpa för den enskilda människans rätt och frihet gentemot staten. Dessa liberaler som röstade emot detta förslag när förra regeringen la fram det, kommer nu att rösta för detsamma.
Gå till val på att värna den enskilda människans rättigheter och sedan rösta för att staten skall få laglig rätt att avlyssna, registrera och spara alla dina telefonsamtal, alla dina mail och allt du gör på internet. Där har vi våra nyliberaler i centerpartiet, folkpartiet, kristdemokraterna och moderaterna.

Ett apropå igen:Nyliberaler, för att verkligen spreta till detta inlägg. Journalisten och författaren Naomi Klein har besökt Sverige. Hennes bok "Chockdoktrinen" har ju kallats för "en av seklets viktigaste" och är verkligen en bok som man bör läsa.
Ett mitt-i-prick-citat från Naomi i intervjun: "- Det finns en kultartad gudadyrkan av Milton Friedman här som är mycket starkare än i USA. Jag tror det beror på att det anses vara så radikalt att vara nyliberal här, de agerar i konstant raseri"

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

"Tummen upp" för detta rappa inlägg som började bra och sedan ökade i svårighetsgrad :))

Nu ska jag ut och göra som folk i Haparanda - se om det finns någon ny pryl att köpa!

Anonym sa...

Plastkort har man anammat för många år sedan, dock bara ett "vanligt" betalkort med Visa, just för att göra det smidigt att handla på andra sidan gränsen! :)

Ska bli intressant att se om och vad det blir av denna "fra-lag" och vad media sen rapporterar om...

Anonym sa...

På tal om kort, jag är en av dem som haft (och har) ett vitt uttagskort hos Swedbank (brändabanken). I text på deras hemsida och i reklam de skickat ut har de sagt att de p.g.a. nya EU-regler måste byta ut alla kort mot sådana som är gångbara i hela Europa (KO knäppte dem på näsan om den förklaringen så den formuleringen får de inte använda längre). De har sagt att det vita kort jag har kommer att sluta att fungera att ta ut med i deras automater den sista Maj. Jag har genom en lång konversation med Swedbank lokalt´, argumenterat mig fram till ett kort med VISA som jag får fritt året ut, och oom jag kommer in på banken innan årsskiftet så slipper jag betala för nästa år. Nåja, nu föll jag snabbt i fällan och använder det nya kortet till att handla direkt i butiken, så en stor del av min argumentation har fallit (skall dock testa vid årsskiftet med hjälp av en utskrift av konversationen, där jag utlovats gratis kort även nästa år) Men till poängen, trots att de sagt att det gamla vita skall sluta fungera den sista Maj, så kunde jag ta ut en femhundring på det idag....... Dubbellurad alltså!!!

Tomas_Timelock sa...

Aktivismvideo på YouTube och VEOH!

http://www.youtube.com/watch?v=0pAYZmMD-TE

http://www.veoh.com/videos/v14194515jHjr7SYt

http://www.stoppafralagen.nu/

/tomas

Anonym sa...

Bra rutet åt NSD.

Jag tycker också att det varit alldeles för tyst i "officiella kanaler". Men jag kan heller inte slå mig för bröstet själv, för jag har vaknat alldeles försent.

Anonym sa...

Appropå Naomi Klein och Chockdoktrinen.

Jag vill bara balansera lite.
Ta en titt på: http://video.google.com/videoplay?docid=-5553399066469765000

(Om länken inte funkar, sök på "Johan Norberg recenserar Naomi Kleins Chockdoktrinen").

Oavsett vad man tycker om Klein eller Norberg, är den föreläsningen sevärd och intressant.

Ett tips bara! Det kan vara bra att lyssna till båda sidor, så kanske sanningen finns nånstans där i mitten. :)

Knapsu sa...

Andreas: Jag har hunnit se en liten snutt av den där. Ska kolla hela när tid finns så kanske jag återkommer med kommentar.

Anonym sa...

Hallå, hallå!

Har du haft tid att kika mer på föreläsningen?

Jag tyckte den var bra, och fick några tankeställare av den.


God fredag!

Knapsu sa...

Norberg har ansträngt sig hårt för att hitta fel i form av felsyftningar och fel i kronologin och lyckats hyfsat. Inte alls konstigt eftersom Norberg inte kan förlåta att Klein vill att människor ska sätta gränser för hur långt marknaden skall få styra med sin djungellag. Hennes bok är ju ett angrepp på den nyliberala ekonomistiska ideologin med frihandel och evig tillväxt som kräver nermonterad välfärd och ökade klyftor i samhället.Lärjungen Norberg känner sin profet Friedman attackerad och försvarar honom med näbbar och klor, inget konstigt med det. Men Norberg övertygar inte så som Klein gör.
(Du har väl läst den?)

Anonym sa...

Hej!

Ursäkta dröjsmålet...

Ja, jag har läst den, och tyckte vid läsandet för många år sen (när den kom) att den var något av en wow-upplevelse.

Sen har jag med åren satt mig in i den "andra sidans" argument och idéer, och insåg tre saker,
1) Båda har rätt, på sitt sätt.
2) Båda vill gärna svartmåla den andra, eftersom det gynnar "saken".
3) Man ska inte bara tro på en sida i något som har med politik att göra. :)

Som utflugen haparandabo är det roligt att läsa en artfrändes tankar och betraktelser, om bygden såklart, men även om annat.

God sommar förresten! Beklagar att semestern är slut!

Knapsu sa...

Tack för det!
Ha en fortsatt god sommar du också!