tisdag, maj 25, 2010

Vattenfall förolämpar sina kunder

Ett brev följde med den senaste elräkningen:

"Den 1 juni ändrar vi betaltid till 15 dagar istället för som tidigare 30 dagar....
....Fördelen för dig som kund är att du får en mer direkt återkoppling på din elförbrukning, eftersom det inte går lika långt från att du får fakturan till den ska betalas"


Jajamensan Vattenfall! Vi tror på att ni gör detta för att det är en fördel för oss kunder. Vi tror inte alls att ni bara är giriga och vill ha in våra pengar snabbare för att kunna förränta dem snabbare
Det är lite som när ni pratar om era miljösatsningar och visionen om att vara klimatneutrala senast 2050 samtidigt som ni köper upp snart sagt vartenda kolkraftverk som finns på kontinenten.
Men vi tror ju på att ni gör det för att stänga av dem och rädda klimatet. Vi tror ju inte alls att ni gör det för att kunna tjäna pengar på att köra dem när elbrist uppstår efter att ni stängt av kärnkraftsreaktorer för "uppgradering".

Nog med sarkasmer. Vattenfalls brev är inget annat än en förolämpning mot kundernas intelligens. Är det alla år som vi låtit dem (med hjälp av en lättmanipulerad elbörs) plundra oss på pengar som lett till att de tydligen ser oss som lättlurade idioter?

Sedan är det ju trist att se förflackningen när det gäller etik och moral i affärslivet. Enligt god affärssed så har det varit praxis med en betaltid på 30 dagar men det där med god affärssed är väl något som knappast existerar längre.

Samma sak med kommuner som nuförtiden inte skickar någon påminnelse vid utebliven betalning utan fakturan går direkt till inkassoföretaget.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Jan sa...

Helt rätt. Förefaller som om Vattenfall och tjänstemän i ledande gör vad som helst för att tjäna pengar. Beskrivningen blir sedan socialat anpassade åtgärder eller miljöåtgärder.

Den fulla vidden av Vattenfalls (och dess underbolags) falskhet och verksamhet som inte alls är socialt eller miljömässigt anpassad är svårt att kartlägga.

Garanterat, den är betydligt större än vad man i allmänhet uppfattar.

Ett konkret exempel finns på http://janohlund.com

Bert sa...

Det kallas "god affärssed".

I de där kretsarna!

Knapsu sa...

Bert: I de där kretsarna har de nog aldrig hört uttrycket "god affärssed"

Anonym sa...

Det beror på ditt avtal om Vattenfall kan ensidgt ändra din betalningstid. Som jag minns det gällde 30 dagrar om inget annat överrenskommits, och det skall gälla tillnågon av parterna säger upp avtalet.
Betalar du en gång på 15 dagar anses det gälla som ny överrenskommelse, så lusläs ditt avtal innan du betalar.

eldorado

Knapsu sa...

Eldorado: Intressant, det där borde man kolla upp.....

Anonym sa...

Knapsu, jag kollade lite på Vattenfalls sida och hittade dessa villkor http://www.vattenfall.se/sv/file/avtalsvillkor-el-2009k_11334648.pdf

Naturligtvis vet jag inte om dessa gäller för dig, men 4.1 behandlar betalningstid. Har man haft 30 dgr tidigare kan man när som helst ändra till 15 dgr.
Som enskild konsument är det svårt att påverka en stor leverantör, men med min inköparbakgrund anser jag denna paragraf är storebrorsfasoner.

Det jag retar mig på är 15 dgr efter företaget avsänt fakturan.
Det tolkas nämligen som datumet på fakturan (för det händer väl aldrig attfakturan skickas försent???)

Jag brukade skriva 30 dagar eftr fullgjord leverans och mottagen faktura. Vid olika uppfattning är det företaget som skall bevisa att jag mottagit fakturan på annan dag än vad jag påstår.
Dessutom står det att pengarna skall vara företaget tillhanda en viss dag, jävlas dom så är du ansvarig för den tid det tar för banken att få pengarna till deras konto.

Någon gång har jag handändrat i sådana allmänna avtal, signerat och skickat tillbaka med vis framgång. Den som får tillbaka ändringarna brukar inte ha kompetens att förstå vad det innebär.

Att slåss mot jättar brukar bara ta onödig energi, men det är kul att kunna ge ett nålstick ibland

eldorado

Knapsu sa...

Farsan min brukade alltid (på den tiden då man gick in på Posten och betalade räkningarna) dra av inbetalningsavgiften genom att helt enkelt skriva en ny inbetalningsavi med den nya summan när han betalade.

Inget företag klagade någonsin.

Anonym sa...

På brevet jag fick står det: Nu ändrar vi betaltid till MINST 15 dagar i stället för som tidigare MINST 30 dagar [mina versaler].
Vet inte om jag ska betrakta det som generöst eller totalklantigt.
Hur som helst skickar jag en kopia till Avigsidan, så kan nån mer få skratta.

Anonym sa...

Jag fick en impuls att genast avsluta Vattenfall som min ellevantör och jag hoppas fler gör samma sak. Huvudsyftet är att generera mer intäkter på oss kunder de tjänar för lite pengar (miljarder!) med de överpriser som tyvärr är på elmarknaden idag