fredag, februari 13, 2009

"Nej, jag har inte hemorrojder, det är ett USB-minne"

"Ett företag kan kräva att de anställda kroppsvisiteras innan de går hem för dagen. Det hävdar Finlands kommunikationsminister Suvi Lindén,
- Om du kopierar information från jobbdatorn till ett usb-minne så har företaget rätt att kontrollera datorns logguppgifter. På samma sätt kan företaget kräva att arbetstagaren klär av sig när han eller hon lämnar jobbet. Det kan vara en form av kontroll, säger minister Lindén"


Förföljelse-och kontrollmanin når nya höjder i IT-teknologins tidevarv. Tydligen så existerade inget industrispionage och medarbetare som stal företagets affärshemligheter innan e-post, internet och USB-minnen slog igenom, eftersom det plötsligt behövs sådana här integritetskränkande lagar.

Såna här övergrepp på medarbetarna stoppar inte den som vill stjäla information från arbetsplatsen utan är enbart en kränkning. Information kan alltid smugglas ut på något sätt, till exempel via mobiltelefonen eller om inte annat så i någon lämplig hålighet i den egna kroppen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Trots att jag tog ur batteriet fick jag inte plats med massabalen på 200kg i min mobil, attans!

Anonym sa...

Men du fick väl med dig all data om den? Som renhet, ljushet, torrhalt, ytvikt och vilket stolpskott som körde maskin?

:-)))

Anonym sa...

Perse salaisuus. Voi ette...

/Meikäläinen

Anonym sa...

Det var en fikus från Karelen
med USB-minnet instoppat i hålet bakom spelen.
Han oroade sig och gick som en anka.
Försiktigt, nästan som på en planka.
Bara inte kompisen blir alltför kelen.

/Meikäläinen

Anonym sa...

Det var en smugglare från Frevisören,
som fått ett USB utav Sören
Ett äkta minne bördigt från Puling
av en riktig så kallad fuling.
Som gärna stoppar in den i rören.

/Meikäläinen

Anonym sa...

Det var en man utifrån Skröven
som gömde ett USB inuti stöveln.
Nu lurar jag allt kontrollanten
han hittar inget den klanten.
För han söker ju bara i röven.

/Meikäläinen

Anonym sa...

Två Alzheimergubbar utifrån Espinära
kom att hela trakten förfära.
Men efteråt hade ingen av dem något minne
annat än av en grov och kraftig pinne.
Månne används den för att skidor tjära?

/Meikäläinen

Anonym sa...

En industrispion utifrån Jämmerdalen
smet iväg och tryckte ner pedalen.
Med bilen full av balar från massakajen
och förklädd till ingenjör i fina kavajen.
Transportsedlarna var gömda i sandalen.

/Meikäläinen

Anonym sa...

En Meikäläinen med sinne för vers
sig urslängde limericker kors och tvärs
För mig själv versen dock haltar
hur mycket jag än med uttryck saltar
då jag ju har svalt ett antal bärs...


:)

Anonym sa...

Och här sitter jag och gör vågen
strax väster om Gränsälvsbågen
Skrattar åt era limerickar
som verkligen mig vederkvickar
själv bidrar jag med en låg en.