torsdag, januari 04, 2007

Bloggenkäten 2006

På uppmaning av Ögonblick i norr:

1. Hur länge har du bloggat?

Började i Mars 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Hade surfat runt på olika bloggar ett tag så jag hade väl rätt bra koll på hur olika folk använde sin blogg.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

iZac var den som fick mig att börja blogga.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

De allra första inläggen var värdelösa, sedan blev det bättre.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

De som jag länkar till, sedan snyltar jag på Ögonblick i norr: s länklista också.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Ungefär 50 % är ämnesbloggar, mest politiska, 50 % är vad jag kallar allmänbloggar som tar upp både stora frågor och små vardagshändelser. Rena dagboksbloggar undviker jag.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Pass.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Blog me Gently by iZac

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

”Du är åtminstone inte knarkare!”... ”kul!"

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

”jorå det tycker jag”.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag tror att jag har funnit en fungerande gräns.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Bloggen ska vara barntillåten, är mitt svar på det.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Ingen aning.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Delvis, deras åsikter åtminstone.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Nej, det har jag inte.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Nej!

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Nej!

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Bara ordval och formuleringar som kunde ha blivit bättre.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Ibland har man känt sig lite bloggberoende. Sedan kan man ibland känna pressen att leverera.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Ja, troligen är bloggen sig lik.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Bloggarna har redan nu en påverkan på vår kultur.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Att andra än min närmaste krets får ta del av mina åsikter och funderingar.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag har fått en helt annan insikt i hur folk resonerar, både bra och dåligt.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Pass, den som känner sig manad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hupp!
Mer uppmärksamhet, *rodnar* och känner pressen att leverara ett inlägg hos mig själv men är alldeles för trött... :)

Anonym sa...

Ögonblick i norr Faktura nr 20070104

Tillgång till, och utnyttjande av länklista. 243 dgr à 7 SEK.

Summa: 1701 SEK

Momsbefriat.

Insättes på konto nr 490611-9 Nordea.

Förfallodag: 2007-02-31

Knapsu sa...

b: Pengar kommer så snart "veckans citat" honoraret kommit! ;-)

Anonym sa...

Va! Skall du ha betalt för att ha reklam på min sida.

Nä nu.......!

Knapsu sa...

Hmm.. You got me there, OK vi tar det kontant vid tillfälle.