onsdag, juni 06, 2007

Bastu i Karungi.

Där nere där vägen slutar och älven tar vid, väntar en skön upplevelse, en bastu utöver det ordinära.

Gammal beprövad erfarenhet och byggkonst har fått genomsyra hela arbetet i minsta detalj när denna bastu uppfördes.


Sven-Erik eldar hela kvällen och håller dörren öppen för både mångmiljardärer och alla oss andra som vill bada.

På de rejält tillyxade lavarna samtalar vi lågmält om Kamprad ,Haparandas framtid,arbetarrörelsens historia och dess framtid medan vi kastar några skopor vatten ur trätunnan på de heta stenarna och njuter av den mjuka ångan, som bara en riktigt konstruerad vedbastu kan ge, innan vi sedan vadar ut i den kalla torneälven.



Handplockad mossa som drevmaterial i timringen ska det vara i en riktig bastu. Detta är bara en liten detalj som får indikera min motivering att detta är den bästa (förutom rökbastu) jag hittills badat i.


Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nog känner jag en STOR tagg i hjärteroten ( avund ?) Över att Herr bloggare och inte jag som har haft förmånen av att få prova dylik UNDERBAR ??!! anläggning !
Nå jag är inte missunsam jag inte !!!

Knapsu sa...

peru: Som sagt, detta är en RIKTIG bastu. Du som bastufanatiker skulle bli helt lyrisk av ett bad i denna.

Anonym sa...

Hm! Och jag som tyckte att min bastu var bra.

M sa...

fin, men den gamla bastun hade ju sin charm den med!

Knapsu sa...

bert: Din bastu är säkert fin och bra men denna bastu är ju som sagt något extraordinärt.
bjornfot: Den gamla bastun var helt okej men hade väl gjort sitt.

Anonym sa...

En sån bastu vill jag ha!

Knapsu sa...

mammamia: Ja vem vill inte det!