måndag, januari 08, 2007

Arrogant Carl Bildt

Carl Bildt visade sin arrogans och von oben attityd i går när han pressad om sina Vostok Nafta optioner läxade upp tv-reporten: – Du ska inte tolka, du ska låta mig svara på frågorna, röt utrikesministern.
Några kommentarer från borgerlig media:

"Han verkar ha haft mycket svårt att acceptera att politikerrollen innebär att man som väljarnas företrädare också måste kunna tåla kritik och att bli ifrågasatt"
Henrik Brors DN.

"Om en inbjudan till älgjakt är en muta för en landshövding, vad är då inte 4,8 miljoner från ett oljebolag till en utrikesminister?... ... - Man får icke ljuga för riksdagen, sade Carl Bildt i november apropå sin styvmoderliga behandling av förre statssekreteraren Lars Danielsson.Och man får icke ljuga för svenska folket. Inte ens om man heter Carl Bildt."
Expressen.

I Expressens forum finns det dock läsare som försvarar Bildt:
"Det är väl helt uppenbart att jag menar det jag skriver. Bildt är otroligt fantastiskt lysande statsman. Det är därför man svärtar ned honom ty han lyser som 1000 stjärnor.Avundsjuka är vad som driver hans belackare. Men vår Gud herren kommer att rentvå denne storartade man. Hur kan ni ens för en sekund betvivla Bildts duglighet och hederlighet? Fy skäms edra falska hyenor. Guds straff blir ohyggligt"

Intressant också att den förment socialdemokratiska tidningen Aftonbladets Lena Mellin tycker att "ingenting hänt" medan den borgerliga pressen verkar vara mycket mera kritisk mot Bildt.

13 kommentarer:

Anonym sa...

kan du berätta vad som hänt? vad är det han har gjort fel?

han har tagit ut sin lön från sitt förra jobb, pengar som han tjänade innan han blev utrikesminister!!!!!!!!1111111

skulle du avstå 4.8 miljoner för att kommunistmedia och nån miljömupp tycker det?

Marge_II sa...

Riktigt så enkelt som anonym skriver, är det ju inte.Frågan är mer komplex än att handla om en löneutbetalning.

Och ett fel som Bildt definitivt gjort sig skyldig till, tycker jag, är att han inte anmälde jäv när gasledningsfrågan diskuterades i november. Få se om han gör det när regeringen längre fram ska fatta sitt beslut i frågan.

Knapsu sa...

anonym: Carl Bildt skall kunna agera statsmannamässigt när han blir intervjuad och inte sitta och skrika och läxa upp reportern, det är vad jag (liksom DN-skribenten Henrik Brors) anmärker på.
Sedan att kalla liberala Expressen för kommunistmedia ?????

Det är lustigt att när de redan rika trixar och har sig för att få pengar så har dom rätt till det. Tänk om någon någon gång skulle ställa sig upp och rättfärdiga när en arbetslös eller sjukskriven fattiglapp trixar till sig en slant.

Anonym sa...

hur menar du med trixa? som du vet är det olagligt att stjäla eller fuska till sig pengar.
det har ju inte calle gjort, han har ju förtjänat sina miljoner..

och det där med intervjun, jag tyckte han skötte sig bra i början, men reportern hade ju inte alla indianer i kanoten, så jag hade nog också blivit irriterad.

klart han verkar arrogant, det finns ju inget att diskutera!
inget nytt har kommit fram sen förra mediadrevet.

Anonym sa...

Har bara en sak att säga; BRA knapsu,(som vanligt!)

Det Mörka Hotet sa...

Klart vår extraordinära Über-Bildt inte kan jämföras med övriga patrasket/pöbeln på UD (läs: Lars Danielsson)...han är ju för bövelen blå-blodig!


Samuel von Märkvärdig

Anonym sa...

Läste en mycket bra artikel i gårdagens expressen,skriven av Olle Rossander,ang C.Bildt och hans senaste "affär"..
Tips till den anonyme kommenatorn;
Läs den artikeln!

Anonym sa...

Det är väl klart att jag skall ha betalt för mitt arbete att från Sibirien för hand lägga olje och gasledningar hela vägen till det otacksamma Europa! Jag måste även tacka min partiledare för att jag fick ett uppdrag där jag kan påverka var ledningarna skall dragas. Ni skall väl inte missunna en pensionerad statsminister lite betalt för ideellt arbete?

Knapsu sa...

DMH:Blåblodig var det!( fixar inte att skriva tyskt U)

Vostok: Precis, klart att en politiker ska ha betalt för ideellt arbete. :-)

Anonym sa...

Ü Ü Ü

eller Ï som i Spïnal Tap...

ë ë ë

ö ö ö (!)

ÿ ÿ ÿ

osv... ;)

Knapsu sa...

izac: Jaja, strö du bara salt i såren. ;-/

Anonym sa...

Joo visst är det samma sak att Bildt äger/ägt lite aktier som att en kärring bryter mot grundlagar, ljuger och fuskar. Eller Danielsson som ljuger inför KU och hela sverige.(vet nån fortfarande vad som hände dom där dygnen?)

Exakt samma sak!

Knapsu sa...

anonymous:Hur kom kärringar in i den här diskussionen?
I min post anmärker jag på Bildts arrogans och översittarattityd vilket jag alltid tyckt att han visat. Expressens ledare (som jag citerar) anmärker på att Bildt har ljugit om optionerna. Om han har rätt till pengarna/aktierna eller ej har jag överhuvudtaget inte berört.