fredag, januari 12, 2007

Ska (s) begå harakiri?

SAP ska utse ny partiledare och denna gång är det meningen att det ska bli en kvinna. En efter en av de tillfrågade/tilltänkta kvinnorna har sagt nej till jobbet. Nu verkar det luta åt att Mona Sahlin blir ny partiordförande och partiledningen kommer därmed att slå i sista spiken i den socialdemokratiska kistan.
Mona Sahlin har inte bara alldeles för mycket i bagaget, hon anses bland partiets trotjänare vara vinglig, oberäknelig och slarvig. Folket ute i landet har inget förtroende för Mona och med henne som partiledare får (s) nog räkna med en massiv väljarflykt till både vänster och höger.
Med Mona vid rodret så kommer den borgerliga regeringen att sitta säkert nästa val och Fredrik kan fortsätta systemskiftet med full kraft.


För att undvika katastrofen Sahlin så har Wanja Lundby-Wedin nämnts som en kandidat till ordförandeposten i SAP. Gärna för mig, hon har varit helt värdelös som ordförande i LO med sitt fjäskande för Persson och hans regering, istället för att tillvarata LO-medlemmarnas intressen så hon blir inte saknad av sina medlemmar. Det är fullt möjligt att hon skulle kunna bli en bra ledare för socialdemokraterna även om hon inte är någon favorit hos mig. Nu röstar jag inte på (s) i riksdagsvalet men utan ett starkt SAP i nästa valrörelse så får vi nog dras med en borgerlig regering med ett allt ökat nyliberalt inslag och det är ingen vacker framtid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte att Mona blir bra för S..
Leif Pagrotsky eller Sören Wibe skulle jag valt om jag fått välja...

Knapsu sa...

Paggan, ja det kanske skulle vara nåt. Jag misstänker ändå att det i slutänden blir Per Nuder som blir partiordförande i (s).