onsdag, april 01, 2009

Jakten är igång

Leif G W Persson, Jan Guillou, Håkan Nesser, Henning Mankell, Catharina Ingelman-Sundberg, Karin Wahlberg, Åsa Larsson, P O Enquist, Torbjörn Flygt, Ernst Brunner, Mia Törnblom, Andreas Roman, Katerina Janouch, Stieg Larssons dödsbo och Jens Lapidus hängde på låset och blev de första att inleda jakten på fildelare!

"Polisprofessorn" Leif G W Persson anser tydligen att det är rättssäkert att privata affärsintressen får agera polisiärt och med större befogheter än polisen själva!

Intressant!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Bert sa...

Skraj?

Knapsu sa...

Nej! Och kanske lite fundersam! Jag fildelar inte och om jag eventuellt har haft några fildelarprogram i datorn så är de nu borttagna. :-)
Men hur ska man få ungdomarna att ändra på hela sitt levnadsmönster?

Sedan finns ju risken att utomstående nyttjar ens nätverk.

För övrigt så har jag köpt de flesta av Guillou:s böcker så där borde det väl vara fritt fram för mig att ladda ner desamma, eller?

Bert sa...

Jag skojar bara!

Förstår också att det där är en sak som vi kommer att få leva med. Men lösningen kunde ju ha kommit först, innan det blev ett problem.

För jag tycker faktiskt att en författare ska ha betalt.

.......................sign.: Stockkonservativ.

;-)

Molly sa...

Ska bli intressant att se hur det här kommer gå :)

Kråksimuleraren sa...

30% minskning av internettrafiken stod det på alla tidningar i går, jo det var en psykologisk kommentar som hette duga det. Minskningen var ju helt tagen ur luften, detta kan ha berott på rädslan för viruset som skulle slå till den 1 April, eller så var det bara en normal variation, 30% jämfört med vad? Men den sätter ju grillor i alla som säger att om så många andra slutade så kanske jag också måste... Inte för att jag någonsin fildelat, har inte haft nytta av det, men det pågår ett krig där ute!

Knapsu sa...

Japp, så nu ökar försäljningen av musik och film med 30%. Bokförlagen och biografernas intäkter ökar också med lika mycket och hela finanskrisen är ett minne blott!!

Inte! Försälningen kommer inte att öka på grund av fildelarjakten!

Kråksimuleraren sa...

Men det kommer att rapporteras i pressen om ökningar, räkna med det!

Knapsu sa...

Den lagliga nedladdningen ökar ju helt klart, men det är ju försäljningen på skiva de grinar om och den lär inte öka!