torsdag, augusti 23, 2007

"Det finns alternativ till sjukskrivning"

"När jag insjuknade i utmattningsdepression, under våren 2005, befann jag mig som utbytesstudent i Tyskland. Detta visade sig vara min räddning. I Tyskland har man nämligen inte, som i Sverige, monterat ner sin psykiatri. Jag, med utmattningsdepression, blev nämligen ­inlagd på psyket.... ....Det må kosta en del att vara inlagd. Jag var det i tio veckors tid (april-juni). Men på hösten 2005 var jag igång med mina studier igen. Började till och med att sommarjobba redan en månad efter utskrivning."
Ett geni vid namn Camilla Amft (doktorand idag) har lösningen för att få ner sjukskrivningstalen i Sverige. Vi åker till Tyskland och lägger in oss på psyket i tre månader och, hokus-pokus, så är vi inte sjukskrivna!
Sedan kan vi till och med börja jobba en månad efter att vi inte varit sjukskrivna! För sjukskrivna har vi ju som sagt inte varit, vi har ju varit i Tyskland.

Själv får jag väl ange frånvaro-orsak:" Tjänsteresa" om jag åker på nån elak influensa i höst och inte orkar släpa mig till jobbet!

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det hade ju varit praktiskt att bara ge sig av och komma hem när man mår bra!

Knapsu sa...

Det här var den första jag hört talas om som varit sjuk i 4 månader, varav tre månader inlagd på sjukhus, och mena att hon inte varit sjukskriven.
Vilken arbetsgivare betalar lön åt någon som är borta i 4 månader?