I Haparanda gäller det att vara snabb när det öppnas något nytt nöjesställe. Det verkar finnas någon sorts 6-månaders gräns som gäller.
Tidigare så gick ju O`Learys i stöpet efter ett halvår, tydligen beroende på att innehavarna som nybörjare i branschen begick en massa misstag. Synd för det var ett bra koncept och ett mysigt ställe.
Nu i dagarna så har Anders Kök och Bar klappat igen och går i konkurs. Här verkar det ha satsats stora pengar på ett koncept som inte fungerade, kalt med öppna ytor som gav känslan av skolmatsal och mysighetsfaktor ungefär noll. Att maten sedan är bra hjälper ju inte om folk inte trivs i lokalen.
Nog är det märkvärdigt att det inte finns någon krögare som klarar av att hävda sig i konkurrensen med det finska nöjeslivet? Trots en så viktig fördel som möjligheten att hålla lägre priser!
Jodå, jag hann besöka båda ställena någon enstaka gång innan de försvann!
Läs även andra bloggares åsikter om Haparanda, krogen, nöjen
5 kommentarer:
Ja där ser man, hann inte alls på AKB...
Självklart synd att det inte funkade, det heller, då Haparanda behöver ett "eget" uteställe!
Kan ni inte stärka konkurrensen med finnarna genom att köpa över några av deras berömda tango-sångare samt en back kosken? Det kunde väl höja underhållningsfaktorn?
Med vänliga hälsningar
Icke fördomsfull mellansvensk
Skulle vara intressant om du utvecklade ditt resonemang om möjligheterna att hålla lägre priser
hann vara en gång på AKB, en lördag. Jag, mina tjejer, bartenders, garderobstjejen och 2 vakter utgjorde max 15 personer på hela krogen. Detta vart ändå en lördag vid 00-tiden.
Dock fortsatte även vi mot torne, och förråde vårat haparanda-alternativ, som de flesta andra haparandabor.
iZac: Ja där ser du, om du bara hade tagit ditt ansvar och ätit middag (och druckit ordentligt) där 6 dar i veckan så hade det....
...inte hjälpt ändå! :-)
Björn: Och så lite karaoke, det gillar finnarna!
Anonym: Lite slarvigt formulerat, vad jag menar är att det är billigare på krogen i Sverige än i Finland vilket borde innebära en fördel i kampen om kunderna.
Maria: En verklighetsbeskrivning av problemet, kan man väl säga.
Skicka en kommentar