söndag, december 10, 2006

Jobb, jobb, jobb...........nix

Nu var det ju tänkt att det skulle komma ett inlägg som handlade om att allt färre jobbar allt mera medan andra går arbetslösa, men min ingångsvinkel i ämnet stupade när jag (bildligt talat) gjorde det samma. 10 dagars sjukskrivning för att rehabilitera en ledbandsskada blev konsekvensen av den (självpåtagna?)stress man befinner sig i när man skall se till att arbetsgivarens dyra produktionsapparat inte havererar, utan istället kan producera kostnadseffektivt.
Så i helgen blev det ett akutbesök på sjukhus och där fick man ett par funderingar: Att vara beskuren sin rörelsefrihet är ju inte roligt. Jag blev sittande i en rullstol i några minuter, väntandes på att bli rullad iväg till röntgen och hann redan på den korta tiden få en aning om hur hjälplös och utlämnad man kan känna sig. Hur skall det då inte kännas för dem som alltid är beroende av andra för att t.ex kunna förflytta sig? Nej, vi som är friska förstår inte hur bra vi har det.
Sedan fick jag också erfara att man inte längre får låna hjälpmedel som kryckor till exempel. Nuförtiden måste man köpa grejerna eller helt enkelt klara sig utan. Detta är väl en följd av att allt mer av Landstingets pengar går till höjda politikerlöner istället för till verksamheten? Hmmm... där dök det upp ett ämne att blogga om!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men schluta schåpa dig!

Skämt åsido. Det var en obehaglig överraskning att man måste köpa sina kryckor. På Blocket, eller? Vad har de för andrahandsvärde? Eller heter det andrabensvärde i detta fall?

Knapsu sa...

Kryckorna köpte jag på sjukhuset för 100 spänn. Andrahandsvärdet vete tusan, får väl kolla på Blocket eller någonstans.

Anonym sa...

Var säljer man kryckorna vidare då man inte behöver dem längre?

Knapsu sa...

mammamia: You tell me.

Anonym sa...

Köpa och köpa !!?? Det är väl bara att ta sig ut i skogen och tälja till ett par fina kryckor, sen efter användandet är det bara att fixa till en mysig brasa och grilla korv

Knapsu sa...

peru: Väderleken som rådde vid tillfället inbjöd inte till att krypa ut i skogen och tälja till kryckor för att kunna gå, ety jag är lite sjåpig av mig.
Men annars var det en god ide!