söndag, mars 09, 2008

Torneå vintermarknad

Torneå vintermarknad, med traditioner från 1500-talet (?), avlöpte traditionsenligt under gnistrande kyla och strålande sol.
Ovanligt glest mellan stånden i år, håller marknaden på att tyna bort i det nya samhället där vi är vana att alltid ha tillgång till allt?

Kringlor är ju i alla fall något som man endast brukar köpa på marknaden.

De här två herrarna stod och brassade på och bjöd på smakprover av.........

....muikkoja, alltså små stekta siklöjor. Någon Kalakukko hittade jag dock inte.

Själv struntade jag i traditionen att köpa kringlor eller grillkorv. Det blev några godisremmar åt barnen och sedan fick de vinna ett pris i form av en drake i " Dra i snöret" ståndet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det det underliga vita på marken, vad var det för något? Någon som har mycket mjäll däruppe?

Anonym sa...

Många brukar säga att dessa kringlor inte är goda, men som jag minns det, så smakar dom just ingenting, eller smakar som det man doppar dom i! :)

Minns dock för många herrans år sedan när en köpte tre påsar kringlor till jobbet vårat, dessa kringlor räckte i tre veckor!

Inte ens en påse skorpor med marmelad till brukar räcka mer än nån dag... :)

Anonym sa...

Nog för att Wikipedia börjar vara stort men det imponerar riktigt på mig när det finns en översättning/förklaring av Kalakukko i den svenska versionen!! Eller har du blivit editor? Är det därför du inte har skrivit så mycket i din blogg - du editerar i Wiki?

Anonym sa...

Nog för att Wikipedia börjar vara stort men det imponerar riktigt på mig när det finns en översättning/förklaring av Kalakukko i den svenska versionen!! Eller har du blivit editor? Är det därför du inte har skrivit så mycket i din blogg - du editerar i Wiki?

Anonym sa...

Det var lustigt - Editorn tog in min kommentar 2 ggr - trots endast en bekräftele (tror jag..)! Testar med denna kommentar vad som hände!!

Anonym sa...

Björn: Du får väl ta en resa hit och ta reda på vad det är. Du har en dryg månad på dig, sedan är det för sent.

izac: Precis, när jag var liten smakade de choklad. :-)
Nuförtiden ids jag inte ens köpa dem.

///ms: Nej inte har jag blivit editor inte. Bloggandet blir ju med ojämna intervall beroende på tid, inspiration osv. Extra tunt har det varit just nu pga influensa och allmän olust, eller ork kanske.
Får väl se om det blir bättre framöver!

Anonym sa...

Kalakukko! Att kukko är tupp på svenska kan man nästan gissa. Men kala??? Låter fiskar i Norrland så?

Anonym sa...

gubben: Fiskarna i Norrland låter inte alls.
Fiskarena däremot låter rätt illa när de ljuger.