fredag, mars 16, 2012

Kirunabilder

Dåligt med inspiration för det här med bloggande just nu (för att inte tala om Kvalserie-hockeyn som upptar det mesta av min lediga tid för tillfället) men några bilder och lite allmänbildning får jag väl ändå försöka bjuda till med.

Och eftersom jag nu var en sväng till Kiruna nyligen så....

Två av Kirunas landmärken, i bakgrunden stadshuset med sitt karaktäristiska klocktorn och närmast en sondraket av Maxus-typ. En Maxus, som är den största rakettypen som skjuts upp från Esrange, kan nå en höjd på upp till 900 kilometer, vilket ger 15 minuter i tyngdlöshet.

Ett annat landmärke är ju själva L:et i LKAB, Luossavaara. Här bryts ingen malm mer utan Kirunaborna nyttjar numera berget som slalombacke.

K:et i LKAB, Kirunavaara, världen största sammanhängande malmkropp. Gruvan som från början var ett dagbrott är numera världens största och modernaste underjordsgruva.
Huvudnivån idag är på 1045 meters djup. 2017 skall den nya huvudnivån på 1365 meters djup vara fullt utbyggd.

Det är långt ner i marken det.

Den här bilden har absolut inget med Kiruna att göra och huruvida den är allmänbildande eller ej vet jag inte men Misse får vara med på ett hörn ändå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vackra bilder från Kiruna. Hockey är intressant men fokus för mig just nu ligger på centerns falskspelare Tornberg. Han ljuger som en häst travar och nu har han stängt av möjligheten för mig att lämna kommentarer på hans blogg. Han står nämligen pinsamt med byxorna nere vid anklarna med riksdagsprotoll som bevis tunga som blyvikter. Läs själv.

Rädslan tog överhanden tror jag. Han har ju nu satt ut självaste hövdingen i skottgluggen med sitt ömhudade skrivande om Malmfältsutredningen. Och ett irriterat telefonsamtal från residenset kan nog helt plötsligt ha fått censurerande följder på hans blogg. Eller också är det för att förhindra samtalet i fråga ska komma.

Falsk- och ljugcentern är i farten, så mycket är då säkert!

/Meikäläinen

Knapsu sa...

Jo jag såg att du satte honom på pottkanten.

Centern är uppenbart ett parti i moraliskt förfall och dess företrädare verkar agera i ett fullständigt moras.
Det är den bild jag får ibland av vissa centerpartisters sätt att uttrycka sig.