tisdag, december 18, 2012

José Mujicas tal i Rio

Världens ledare sticker huvudet i sanden. Den enda som vågar säga något vettigt är Uruguays president José Mujica. Här en video när han talade under mötet i Rio:

 

En snabb Google-översättning av talet:

"Till alla myndigheter närvarande här, från varje latitud och organisation, tack så mycket. Jag vill tacka folket i Brasilien och Mrs ordförande, Dilma Rousseff. Tack alla för god tro utan tvivel uttryckts av alla talare som föregick mig. 
Vi uttrycker härmed vår innersta vilja som härskare, att följa alla avtal vi eländiga mänsklighet kan chansen att prenumerera.
Trots, låt oss ta tillfället i akt att ställa några frågor högt. Hela eftermiddagen lång, vi har talat om en hållbar utveckling, om att rädda massorna från klorna av fattigdom. 
Vad är det som fladdrar i våra sinnen? Är det modellen för utveckling och konsumtion, som är formad efter det att den rika samhällen? Jag ställa denna fråga: vad skulle hända med den här planeten om folket i Indien hade samma antal bilar per familj som tyskarna? Hur mycket syre skulle det bli kvar för oss att andas? Tydligare: Har världen idag har de materiella elementen för att möjliggöra 7 eller 8 miljarder människor får samma konsumtionsnivå och slöseri som de mest förmögna västerländska samhällen? Kommer det att bli allt möjligt? Eller kommer vi att starta en annan typ av diskussion en dag? Eftersom vi har skapat denna civilisation som vi lever i: avkomman av marknaden, i tävlingen, som har avlat häpnadsväckande och explosivt material framsteg. Men marknadsekonomin har skapat marknadens samhällen. Och det har gett oss denna globalisering, vilket innebär att vara medveten om hela planeten. 

Är vi härskare över globaliseringen eller är globaliseringen härskare över oss? Är det möjligt att tala om solidaritet och "vara alla tillsammans" i en ekonomi baserad på hänsynslös konkurrens? Hur långt går vår broderskap? 
Jag säger inte något att undergräva betydelsen av denna händelse. Tvärtom är utmaningen framför oss en kolossal omfattning och den stora krisen är inte en ekologisk kris, utan snarare en politisk fråga.

 Idag, inte styr människan inte de krafter han har utlöst, utan snarare är det dessa krafter som styr människan, och livet. Eftersom vi inte kommer i den här planeten bara för att utveckla, precis som, utan åtskillnad. Vi kommer in i den här planeten att vara lycklig. Eftersom livet är kort och den glider ifrån oss. Och inget material tillhörighet är värt lika mycket som livet, och detta är fundamental.But om livet kommer att slinka igenom mina fingrar, arbete och över-arbetar för att kunna konsumera mer, och konsumtionssamhället är motorn-eftersom Slutligen, om konsumtionen är förlamad, stannar ekonomin, och om du slutar ekonomi verkar spöke av stagnation för var och en av oss, men det är denna hyper-förbrukning som skadar planeten. Och detta hyper-konsumtion måste genereras, göra saker som har en kortare livslängd, i syfte att sälja en hel del. Sålunda, kan en glödlampa varar inte längre än 1000 timmar. Men det finns lampor som senaste 100.000 timmar! Men dessa inte kan tillverkas, eftersom problemet är marknaden, eftersom vi måste arbeta och vi måste upprätthålla en civilisation av "använda och kassera", och så är vi fångade i en ond cirkel. Detta är problem av politisk natur, som visar oss att det är dags att börja kämpa för en annan kultur. 

Jag pratar inte om att återvända till dagarna av grottman, eller uppföra en "monument till efterblivenhet." Men vi kan inte fortsätta så här, på obestämd tid, som styrs av marknaden, tvärtom måste vi styra över marknaden. 
Det är därför jag säger, i min ödmjuka sätt att tänka, att det problem vi står inför är politisk. De gamla tänkare. Epikuros, Seneca och även Aymara uttrycka det så här, är en dålig person som inte någon som har lite men en som behöver oändligt mer, och mer och mer. "Detta är en kulturell fråga.
Så jag hyllar de insatser och överenskommelser som görs. Och jag kommer att följa dem, som en linjal. Jag vet en del saker jag säger är inte lätt att smälta. Men vi måste inse att vattnet krisen och aggression för miljön är inte orsaken. Orsaken är den modell för civilisationen som vi har skapat. Och det vi måste ompröva vår livsstil. 

Jag tillhör ett litet land väl försett med naturresurser för livet. I mitt land finns det lite mer än 3 miljoner människor. Men det finns cirka 13 miljoner kor, några av de bästa i världen. Och ca 8 eller 10 miljoner utmärkt får. Mitt land är en exportör av livsmedel, mejeri, kött. Det är en låg relief slätt och nästan 90% av marken är bördig.

Mina arbetskamrater, kämpade hårt för 8 timmars arbetsdag. Och nu är de gör att 6 timmar. Men den person som arbetar 6 timmar, får två jobb, därför arbetar han mer än tidigare. Men varför? Eftersom han måste göra månatliga betalningar för: motorcykeln, bilen, fler och fler betalningar, och när han är klar med det, inser han att han är en reumatisk gammal man, som jag, och hans liv är redan över.

Och man frågar denna fråga: är detta öde mänskligt liv? Dessa saker jag säger är mycket grundläggande: utveckling kan inte gå emot lycka. Det måste fungera till förmån för mänsklig lycka, kärlek på jorden, mänskliga relationer, vård av barn, med vänner, med våra grundläggande behov täckta. Just eftersom det är den mest värdefulla skatten vi har, lycka. När vi kämpar för miljön, måste vi komma ihåg att det viktigaste inslaget i miljön kallas mänsklig lycka."

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Nja, nu har ju faktiskt också Anders Borg (M) tagit upp huvudet ur sanden och sagt att sanningen är att hans tidigare prognos var fel, verkligheten är sämre ekonomisk utveckling än han påstått tidigare.

Knapsu sa...

Dröjer det 10 eller 30 år innan Anders Borg avslöjas ordentligt?