lördag, oktober 17, 2015

Om du ska äta kött, ät svenskt!

Jag tänkte bara propagera för att vi bör äta svenskt! Och om vi nu ska äta kött så ska vi äta svenskt kött alltså.
Själv har jag mer och mer minskat mitt köttätande och äter mer och mera vegetariskt. Detta tack vare mina arvtagerskors påverkan.
Deras ställningstagande och omställningar av kosten (likväl som mina, om än i små steg) handlar om både djurrätt och ens egen hälsa.
Dagens köttproduktion är till största delen miljöfientlig, innebär djurplågeri och är ett hot mot vår egen hälsa.

Sedan kan vi ju även konstatera att den svenska bonden snart är utrotningshotad, speciellt gäller detta mjölkbönderna, så tänk till när ni handlar mat i affären.

Att handla lokalt är att agera globalt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Min köttkonsumtion är sedan länge i avtagande. Dels ren minskning; dels en ökad fiskandel i matvanorna. Blir det kött så blir det ren eller älg. Snudd på vegetariskt alltså. :-)

Aldrig snabbmat. Aldrig halv-, eller helfabrikat. Förbjudet.

martin sa...

Skojade lite om det där för ett tag sedan:

Jag såg en dokumentär om den fantastiska utopin Nordkorea. Där fick jag veta att i Nordkorea, där åker studenter och andra ut till åkrarna vissa dagar och bildar hejjarklackar åt bönderna, de sjunger sånger och hejjar på arbetet. Jag tyckte det lät helt förträffligt, och bra mycket vettigare än att hejja på ett gäng gubbar i en artificell konflikt om en boll. Det tyckte jag vi borde ha minsann.

Men så gick jag och handla, öppnade en tidning och läste en blogg. Den Nordkoreanska modellen har ju varit här länge!