fredag, juli 29, 2016

Varför ska inte jag få utdelning på mina investeringar?

Som skattebetalare investerar jag pengar i den offentliga sektorn för att få vård, skola och omsorg. Inte för att skattesmitande stora företagskoncerner skall göra miljardvinster.
Jag undrar varför jag som investerare i den offentliga sektorn skall acceptera att det privata näringslivet går in och bestämmer hur mycket människor i vård, skola och omsorg får kosta?
Varför ska jag acceptera att inte alla pengar jag investerar går till vården av de sjuka, barnens utbildning och omvårdnaden av de äldre utan istället smusslas ut ur landet och ner i de rikastes fickor?
Gamla moster Aina ska avstå från sitt frukostägg på äldreboeendet, sjukvården skall utarmas och skolorna bli sämre och sämre så att miljardärerna ska kunna lasta på ännu mera sedlar på sitt gigantiska penningberg.

Vård, skola och omsorg skall utföras av det offentliga därför att de är allt för viktiga för samhället och medborgarna för att vara föremål för profithungriga kapitalister.
Att som politikerna idag tillåta att vinster tas ut ur dessa verksamheter är inget annat än att hjälpa de rika stjäla av de fattiga.
De rika som smiter från att betala skatter har valt att INTE investera i att vi ska ha en offentlig sektor med bra välfärd. Jag som betalar mina skatter har valt ATT investera i den offentliga sektorns välfärd.

Varför ska profithungriga skattesmitande kapitalister få utdelning på skattepengar?
Varför ska inte jag få utdelning på mina investeringar i den offentliga sektorn?





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Svaret på de två sista frågorna (eller egentligen den sista) kan ju vara att eftersom den nuvarande politiken är riggad just för att tjäna just profithungriga skattesmitande kapitalister - och du inte är det - så blir det ingen utdelning för dig!

martin sa...

Kapitalet skor sig inte på skattebetalaren av girighet, de gör det av nöd. För kapitalet har aldrig och kommer aldrig kunna stå på egna ben, det är en matematisk självklarhet. För leva på vinst är att leva på det andra gör, det går bara med tvång och våld, då statsmakten har våldmonopol så är det på staten man lever.