fredag, mars 09, 2007

Nere på jorden igen

Det blir inget jättehotell mitt på gränsen i Haparanda-Tornio, som det heter nu för tiden. Beskedet att det skall byggas ett nytt handelscentrum med 50 butiker på den finska sidan har chockat Akelius som planerat ett gemensamt affärscentra ihopbyggt med ett hotell mitt på gränslinjen.
Hotellbygget blir tydligen inte av, nu återstår att se vad som blir av planerna på köpcentret.
Konsumenterna blir väl de stora förlorarna om de flesta kedjor väljer att etablera sig på den finska sidan istället för den svenska, eftersom prisnivån i Finland ligger betydligt högre än i Sverige.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har lite svårt att ha en bestämd uppfattning där !! Kan måhända Akelius fått kalla fötter innan månne ???? Nå jag vet ej men det vore väl synd om det inte blir av.
Måhända nått litet jobb för några fattiga takläggare !

Anonym sa...

Vad hände med den fria konkurrensen? Kan han inte smälla upp ett liknande komplex på svenska sidan så får kunderna spela ut handlarna mot varandra? Priser dumpas då.

Anonym sa...

Nja Jag tror inte att kundunderlaget är sånt att man bara smäller upp 40-45000 kvadrat så där. Akelius fastigheter hade nog TÄNKT !? bygga men jag tror att de ytor som de sa var nog för stora, så min egen personliga tanke är att det finska planerna kom som manna från himlen för dem. Ryta lite och sen sakta dra sig ur. Men vad vet jag !!! Herr Bloggare har nog svaret !!!

Anonym sa...

Jag svär på min heder att jag inte läst Mikael Styrmans Blogg före jag skrev mitt inlägg !
Men vi är kusligt nära varandra för att vara så fundamentalt olika personer (nu känner jag inte M. Styrman )

Anonym sa...

Det är synd..
Om man ska handla på tex H&M,så borde det bli billigare att åka till Luleå istället för att traska över gränsen...

Knapsu sa...

peru: Jag tyckte nog att planerna var väl så storvulna, så du och Styrman kanske inte är alldeles ute och cyklar.