Nu är hushållets bilinnehav nere på ett mer lätthanterligt numerär, nämligen 1 styck bil. Köpet av Almeran är hävt, bilen återlämnad och det som återstår är några funderingar: Är varudeklarationen på den begagnade bil du tänker köpa värd något eller duger det bara att torka sig där bak med? Att hitta så stora och allvarliga brister på en bil där varudeklarationen anger normalt skick på samtliga punkter, förutom någon anmärkning om innerbelysning och någon saknad plastkåpa i motorrummet, är det ett tecken på bedrägligt beteende eller inkompetens hos säljare eller den som utfört inspektionen?
Det var nog ren självbevarelsedrift hos den så kallade mekanikern som inspekterat bilen att han inte signerade protokollet.
Är alla så kallade bilmekaniker idag bara "komponentbytare" som skall få utskrivet i servicebok, felsökningsdatorn eller från biltillverkaren vilka delar som skall bytas? Som inte ser att det saknas skruvar eller att något är skevt? Som inte kan lyssna och höra om det låter onormalt?
Att svara ja ligger nära till hands men det finns ännu några (få?) riktiga bilmekaniker kvar och som tur är så finns dom på en bilverkstad nära mig.
Sedan måste jag konstatera att man kan bli bländad och missa uppenbara saker, vilket grämer mig, men det får jag ha i bakhuvudet till nästa gång.
Andra bloggar om: Bilar, bilaffärer, bilmekaniker, varudeklaration
4 kommentarer:
Av familjens tre bilar, står en på verkstad för byte av växellåda, en har elfel (något som tömmer batteriet varje natt så nu växlar vi batteri på morgonen) och den tredjes elhissar och diodbelysning har kapsejsat.
Förvisso är det inte nya bilar - men den äldsta är inte mer än drygt 10 år gammal.
Samtliga är dock av samma märke. Vad säger det om vår intelligens - eller brist på...;-)
En bil är (liksom rymdraketer) konstruerad att för minsta möjliga peng göra det som förväntas av den till största möjliga vinst för tillverkaren. Har ni tänkt på att för att framföra en bil i 90km/h behövs ca 25-35 hk, det har tillverkaren, han bygger inte en bil som skall klara av att gå med full effekt under 30000 mil, inte ens att den skall klara av det under garantitiden, det är en balansgång som tillverkaren står inför. Om han skulle bygga en bil som skulle klara 30000 mil på full gas så skulle han inte behöva testa den, då skulle det räcka med hållfasthetsberäkningar!
Ibland låter man sig förledas av ett blänkande yttre....
Bra att det gick att häva köpet.
marge_ii: Kanske läge att prova annat märke nästa gång?
Kråks..: Men jag som kör i 120, hur många hk behöver jag? ;-D
mammamia: Det är fördelen med att göra affär med en (till synes?) seriös bilhandlare.
Skicka en kommentar