tisdag, juni 03, 2008

Bodström om Bodströmsamhället

Centerpartistiske riksdagsmannen Staffan Danielsson lägger ut dimridåer om FRA-förslaget med hänvisningar till 11 september-dåden och Thomas Bodströms agerande i riksdagsdebatten om att lagreglera signalspaningen. Vem kommenterar då på hans inlägg om inte Bodström själv med bland annat detta:

"Även justitiedepartementet kom vid delningen av lagrådsremissen fram till att förslaget kraftigt stred mot mänskliga rättigheter och Europakonventionen.
....Staffan, jag tror du måste tala klarspråk. Du måste förtydliga dig och förklara vad FRA-förslaget innebär. Signalspaning är inget annat än massavlyssning. Vi anser båda att den kan behövas, men vi ska kanske ändå kalla saken vid dess rätta namn.

Det är också oroväckande att du och andra upprepar att detta inte gäller enskilda. Vilka ska man då lyssna av, om det inte är enskilda människor?

Ett liknande problem är när regeringsförerädare säger att detta inte berör människor i Sverige. Det är fullständigt struntprat. Det står faktiskt i propositionen på s. 43 att det också gäller personer som vistas inom landet. Det är ett problem om ni som tänker rösta ja den 17 juni inte har läst detta.

Det kan också vara bra för alla att känna till att Säpo, den öppna polisen och Tullverket är några av uppdragsgivarna. Alltför ofta hör man likafullt från regeringsföreträdare att FRA inte ska bekämpa brottslig verksamhet"


Detta är alltså ingen rättshaveristisk bloggare som uttalar sig utan Sveriges före detta justitieminister!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har ju tänkt kommentera detta inlägg men inte vetat vad man skall skriva så jag nöjer mig med att konstatera att det är "skrämmande" läsning!

Har nu inte satt in mig i frågan så väldigt mycket men vet med mig att det finns folk som tänker rösta "för" fra-lagen för att "partiet" anser sig vara för och den enskilda inte har själv läst på vad som ska röstas för eller emot...