tisdag, september 02, 2008

Grammofonen

Så här såg min första alldeles egna stereoskivspelare ut. En Lenco i vitt och orange inköpt på Palmelinds Radio och TV i Haparanda.
Snacka om plast alltså!

Med denna skivspelare började mitt musikintresse att växa allt mer i takt med att jag började köpa egna skivor. Tidigare hade man varit hänvisad till skivorna som fanns i den jättelika möbel till radiogrammofon som fanns i hemmet. Något i stil med denna AGA Lyx Orkester, dock utan bandspelare.
Bland stenkakorna i den blygsamma skivsamlingen i möbeln fanns några EP- och singelskivor från "Knäpp Upp" med Martin Ljung men även andra skivor som denna (men om det var Mina som sjöng minns jag ej):



Tyvärr så är den radiogrammofonen förlorad för världen. Synd det hade varit fint att ha kvar den. Errkas Radioheaven bloggar om sitt samlande på gamla radioapparater.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Knapsu sa...

Tyvärr så är videon klippt. Breaket med gitarr- och saxsolon saknas!

Anonym sa...

Kommer ihåg skivspelaren, Beatles, Rolling Stones, Hepstars Tages Shanes!

Anonym sa...

Min första riktiga stereo var också en Lenco. Inköpt för första lärarvikarielönen 1970. Den kostade 1800 kronor, vilket var hiskeligt mycket pengar. Hyran i min lägenhet låg på 118 spänn.

Första LP:n var Elton Johns Tumbleweed Connection om jag inte minns fel.

Knapsu sa...

bert: var den likadan som denna?

Helen wingstedt sa...

Åh precis en sån Lenco skivspelare har jag till salu.
Satt och googlade för att ev.hitta vad modellen heter. Vet du?

Knapsu sa...

Lenco J 811 HV Pop Stereo tror jag att den heter. Dock inte helt säker på det.