tisdag, februari 10, 2009

Det blir ingen gruva i Pajala (?)

Såsom varande tornedaling så bär man på ett kulturarv i sin identitet som yttrar sig som så att man inte tar ut någon glädje i förskott, utan tvärtom är skeptisk in i det längsta. Det är väl många generationers erfarenheter av att leva i misär under den svenska kolonialmakten som kommer till uttryck i den inställningen.
Nyheten om gruvfyndigheterna i trakterna av Pajala tog man därför med en nypa salt och tänkte, -Jaja, vi får väl se om det nu verkligen blir nåt! Sedan när den globala finanskrisen utlöstes så blev man ju inte direkt mindre skeptisk med tanke på hur svårt även solida företag har det med finansiering från de banker som ligger bakom allt elände.
I dagens NSD säger så Northland Resources Europachef att utan järnväg till Kaunisvaara så blir det heller ingen gruva: "I slutet av 2012 eller i början av 2013 måste en järnväg finnas också på svenska sidan, sedan är det för sent"

Med tanke på den storstadsfixerade borgerliga regeringens tidigare syn på infrastruktursatsningar i skogslänen så låter det för mig helt omöjligt att någon järnväg till Kaunisvaara skulle stå färdig 2013.
De borgerliga riksdagsmännen från länet, som man dock ändå får anta jobbar hårt för satsningar i länet, inger heller inget större hopp med sina uttalanden.

Centerns Stefan Tornberg: - Men man måste ha ett bra beslutsunderlag och det jobbas för högtryck för att ta fram ett sådant.

Moderaternas Krister Hammarberg: - Det gäller att först komma igång med gruvverksamheten så att vi inte står där med bara en järnväg. Sedan får vi se hur mycket bolaget har att satsa.

En provokativ rubrik förvisso, och jag hoppas verkligen att jag har fel!!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skeptisk kan man väl vara om gruvbrytningen men det är ju fel att Svenska Staten skall ta kostnaden för järnvägen utan att få något tillbaka.

Sedan finns det ju en järnväg på Finska sidan - det blir samhällsekonomiskt billigare att använda den än att bygga en ny svensk järnväg. Nackdelen är däremot med detta att då får ju Finnarna utskeppningshamnen men totalt sett blir det nog bättre om vi utnyttjar befintlig infrastruktur. Ur ett Haparandaperspektiv blir det nog bättre med en hamn i Torneå-Kemi än en nymuddrad djuphamn i Kalix.

Anonym sa...

Klart att staten får tillbaka! Samhällsnyttan av ett "nytt LKAB" verksamt i Pajala med många hundra nya arbetstillfällen blir ju enorm!

Som du påpekar så finns det järnväg på den finska sidan och den finska staten har tydligen meddelat att de kommer att satsa och bygga ut för gruvsatsningen på den finska sidan.
Borde inte den billigaste totala lösningen vara att dra järnväg från den svenska gruvan över tii Finland för vidare befodran till utlastningshamnen i Kemi? Eller kanske Outokumpus hamn kan byggas ut?
(Jag förutsätter att det är såna tonnage det är fråga om att lastbilsfrakt inte ens över gränsen kommer på fråga eftersom det blir för orationellt med omlastning)

En hamn i Storön som det (Kalix kommunalråd) fantiserats om är det bara att glömma, byggkostnaderna med infrastrukturen och allt torde bli gigantiska. Möjligtvis hamnen i Karlsborg men jag tror inte det heller skulle funka.

Anonym sa...

Visst finns det lite "tjuv- och rackarspel" i det här också. Herr Hammarberg "måste" nog säga sådär. Och herr Waplan "måste" säga sitt. Läge för förhandling.

Anonym sa...

Vad jag menar är att i princip borde Northland resources kunna stå för hela fiolen av ett sådant projekt, ty då skulle de mest samhällsekonomiska lösningen ges (i princip). Det skulle innebära att definns företagsekonomiska skäl till att de kollat över mot Finland och vad som händer där och om det går att utnyttja deras (befintliga) infrastruktur. Dessutom har jag för mig att det är samma bolag som äger gruvbrytningsrättigheten i både Pajala och Kolari!

Storön inser man att det är en önskedröm när man ser kostnaden för projektet, inklusive järnvägar mm!

Anonym sa...

///MS: Det är ju inget nytt att företag "utpressar" stater att göra satsningar på infrastruktur mm.mm för att etablera nya/rädda nedläggningshotade industrier. Fordonsindustrin som exempel har ju varit duktig på sådant.

Men visst har du rätt, företagen bör ta ett större ekonomiskt ansvar i samhället! :-)