tisdag, februari 03, 2009

ROT-avdrag?

Tanken var ju att det skulle bli en hel del mer eller mindre läsvärda blogginlägg under januari men det sket sig förstås! Det beror ju på att det har varit full rulle med allt annat! Efter den flyttkarusell som ägt rum när alla har bytt rum med varandra här hemma, så var det överenskommet att ett av rummen nu skulle fixas till med nytt golv och nya tapeter. Men så kom ett yrväder hem från sin skola på annan ort och drog igång ytterligare ett renoveringsprojekt.

Eftersom jag blev tvungen att slutföra det projektet så blev starten på det ursprungliga projektet förskjutet till idag. Ett rum där det skall målas, tapetseras och läggas golv.

När jag fixade till motsvarande rum på andra sidan huset lade jag golvet först. Nu var tanken att måla tak, tapetsera väggar och sedan lägga golvet sist. Efter att ha rivit tapeter gav jag mig på golvlisterna. Eftersom mattan låg mot listerna blev jag tvungen att lossa på mattan och då förstod jag min arbetsordning den gången jag gjorde det förra rummet.

Man kan väl säga att när de gjorde något förr, så gjorde de det ordentligt. Mattan är limmad ordentligt, om man säger så.

Så ordentligt att, där det inte lämnas ett fastklibbande lager av lim, det underliggande trägolvet får skiljas från en hel del fibrer och det blir något ojämnt. Så pass ojämnt att enbart slipning och lackning av golvet som skulle vara det snyggaste alternativet inte kommer på fråga.

Naturligtvis så finns ju inte längre ett motsvarande bokliknande laminatgolv som i det andra rummet utan nu är det mörka tider och det ljusaste blir ett laminat i ekfärg.

Givetvis så blir även det elektriska utbytt mot nyare don och då kan jag med rodnande kinder passa på att erkänna att jag tydligen lagt av mig. Jag lyckades nämligen koppla en trappomkopplare så att lampan endast kan tändas från samma brytare den släckts med!



När man sedan tar en paus i ROT-jobbandet så blir det en hundpromenad ut till Skönvik och där kan man konstatera att det äntligen börjar röra på sig. RYM har fått frångå sitt koncept med helhetslösningar och har nu sålt tomter där man själv får välja hustillverkare och som synes så verkar det komma igång med byggandet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

"trapp-men-ändå-inte"-koppling, det är skickligt! :)

Får anta att det var en vanlig "6-trådars" trappkoppling (tre i varje dosa), då det finns trappkopplingar med endast 5 trådar och hade faktiskt en sån här hemma tidigare men den försvann vid omdragning och lika bra var det då jag inte kom på hur det funkade med "en tråd för lite"... fast det funkade!

Knapsu sa...

Jo det är ju trapp, men lite special!
:-D