torsdag, februari 26, 2009

Låt Vattenfall köpa SAAB

– Tycker ni jag ska ta skattebetalarnas pengar som jag fått förtroendet att ansvara för och köpa en bilfabrik som GM inte tror kan leverera lönsamhet?

Maud Olofson säger att hon inte kan sälja bilar men tydligen går det bra att sälja el och gas i Holland eftersom statliga Vattenfall nu köper det holländska Nuon för 95 miljarder kronor. Att köpa ett energibolag som till 95% använder fossila bränslen i form av kol och gas uppges "påskynda Vattenfalls övergång till ”klimatneutral” drift till år 2050"
Sveriges och Vattenfalls satsningar på förnyelsebar energi skall alltså ske genom att köpa in ännu flera kolkraftverk? Sug på den karamellen.

Kanske pengarna som Maud låtit Vattenfall, med hjälp av de höga elpriserna, plundra från svenska konsumenter och företag istället kunnat investeras i Sverige istället för utomlands och samtidigt utgjort en allvarligt menad satsning om övergång till klimatneutral drift?

95 miljarder kronor hade väl räckt till att köpa SAAB och satsa på detta?

Många flugor i samma smäll skulle det bli!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där borde även jag ha hittat något bitskt att blogga om.

Men jag ooooooooooooooooorkar inte....
Jag blir alldeles matt.

Tur att du finns!

Knapsu sa...

Ja, vi turas ju om med stafettpinnen vettja!