onsdag, maj 24, 2006

Hur man än räknar…..

Jag vill bo, vad får jag för 3 miljoner? Ja nära Stora Staden, i Älvsjö får jag en 4-rums villa på 130 kvm, byggd 1911 med behov av renovering. Inget mer.
Vad får jag i Norrbotten då för 3 miljoner? Ja dom pengarna räcker nog till ett bättre hus än det i Älvsjö, en sommarstuga, en ny bil, en ny båt och en fin skoter. Det blir även kvar en bra slant att sätta in på banken. – Ja men i Stora Staden finns ju allting…Ja det finns mycket i Stora Staden men det mesta som finns där finns också här, kanske med lite mindre att välja mellan t.ex. bio, teater, idrott och museum, men vi har mycket som inte finns i Stora Staden. Ta Haparanda som exempel: Om vi startar från vårt hus: 20 minuter med bil till närmaste flygplats, gångavstånd till skolor och dagis, mataffärer, IKEA (snart) och andra affärer bio, sporthallar och badhus. Vi kan promenera 10 minuter och befinna oss mitt bland korna i hagen, bärskogen, badstranden, fiskeplatsen eller till och med utomlands. (Finland)
På sommaren har vi midnattssolen som ger oss ljusa nätter, på vintern har vi riktig vinter med vit snö som lyser upp istället för mörk barmarksvinter.
Vi har färre bovar och banditer, vi blir sällan rånade på gatan, vi törs låta barnen leka ute utan att vara rädda för pedofiler och andra galningar, vi känner oss tryggare helt enkelt.
Som jag ser det har vi här i norr mera livskvalitet och till en billigare penning.

Så gör slag i saken, tänk på livskvalitén och kom hit till oss i norr, det finns plats för er också!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där kunde jag ha skrivit!

Och vad gäller det där snacket om att man har så stort utbud i stora staden, så är det sant. Men inte sjutton är det stora-stadensarna som utnyttjar det. Istället går veckoslutsbussarna från alla håll i landet och håller kulturen igång i huvudstan.

Som vanligt alltså!

:-)

Anonym sa...

Bert har rätt!

Jag flyttar gärna dit,kom nån och köp mitt hus!
Här i götaland är inte allt så centralt heller..Vi har 12mil till Ikea, 34 km in till stan,8km till närmaste affär.En bio i stan som är nedläggningshotad,ingen teater i kommunen osv
Och närmaste land,Danmark,åtminstone 2-3 tim i bil,sen båt över sundet..(jag vägrar åka över bron)

Knapsu sa...

Bert: Ja jag tror även att du hade fått till det lite mera ekvilibristiskt.

mammamia: Kanske nytt för dig, Seskaröfärjan finns inte mer ;)

M sa...

Jag befinner mig i skrivande stund hos min morbror i Vällingby. Jag har ungefär 20 minuters bilfärd till Arlanda, som tar mig till betydligt fler ställen än Kemis flygplats. Skola och fritids ligger inte många minuter bort, då min 11-åriga kusin alltid promenerar hem därifrån. Hör dagisbarnen leka från gården utanför. Ica runt hörnet, IKEA Barkarby en bit upp efter E 18, inte många minuter. Bio, sporthallar, utomhusbad, you name it, nya centrumen med tusen och åter tusen affärer tar tio minuter med apostlahästarna. Fiske, bad etc. är ungefär på samma avstånd som från centrala Haparanda till Karsikkojärvi. Fast lite kortare. Osv osv osv. Dyrt att köpa boende, ja, men genomsnittslönerna är också högre. Enda jag saknar här är lugnet och skotern. Och gamla stugan på Selkäsaari. Jo, och baguetterna och kaffet på Tornedalsskolan och dagens på Leilani i goda vänners sällskap (med Jack Vegas efter maten).