torsdag, november 09, 2006

Hund+hund = 4

Aftonbladet som för en tid sedan i en artikelserie gjorde allt för att misstänkliggöra KRAV-märkningen har nu börjat uppmärksamma miljöfrågorna och startat sin kampanj "Klimathotet".
Det är ju positivt att AB nu försöker hjälpa istället för att stjälpa miljöarbetet.
I artikeln "SAS glidflyger" rapporteras det om att SAS är först i världen med miljövänliga landningar ( mindre miljöskadliga borde det väl heta?) som sparar bränsle. Genom att dra ner motorerna och göra en mera glidflygande inflygning så minskar bränsleanvändningen med 100 kilo per gång. Utläppen av koldioxid minskar med 314 kilo och utsläppen av kväveoxid med 1,1 kilo per landning.
Hmm....Jag är ju ingen kemist eller nån större matematiker, men är det inte nåt fel på siffrorna, 100 kilo bränsle släpper alltså ut 314 kilo koldioxid. Det fattas nog någon faktor här.

För övrigt så noterade jag i morse att IKEA-rondellens hundpopulation utökats med en jycke till.
Uppdatering 21:30 2 hundar till har dykt upp i rondellen så nu är de 4, eller 6 egentligen eftersom den första består av 3 stycken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant det där med 100 och 314 kg. Det verkar ju vara något "fel". Kan det vara 3,14 kg?

Själv har jag nästan haft dåligt samvete för att jag eldar med ved ute i stugan. Men nu har jag lärt mig att jag kan hålla på hur mycket jag vill. Den koldioxid som bildas av vedförbränning motsvarar bara den mängd som växtligheten suger upp igen.
Kretslopp - Det är ju det vi skall ha.

Knapsu sa...

Vid närmare eftertanke så stämmer nog siffrorna. Koldioxid är ju en gas. En förbränningsmotor arbetar med en bränsle-luftblandning och för att förbränna 100 kilo bränsle går det nog åt många tusen kilo luft.
Bert: Vedeldning, det är grejer det.

Anonym sa...

Jo. Det slog mig också ett tag efter att jag skrivit det där.

Trots att det var Aftonbladet var det nog riktigt. Kanske har dom lyckats en gång i alla fall sedan grundandet 1830.

Knapsu sa...

Bert: Om jag har fått någon att tänka till så har jag ju lyckats. Det bästa jag vet, är att få folk att motionera hjärnan. :-)