Efter valet 2006 har Svenskt Näringsliv och de borgerliga skribenterna i DN och SvD levt i någon sorts rus och i artikel efter artikel , ibland i väl dolda ordalag, spytt fram sitt nyliberala förakt för de svagare grupperna i samhället. Arbetslösa har pekats ut som lata parasiter, sjukskrivna som simulanter och det arbetande folket som giriga kravmaskiner för att de vill ha en liten del av företagens övervinster.
I takt med de försämrade opinionssiffrorna så har tonen ändrats bland ledarskribenterna och till och med utmynnat i lite försiktig kritik mot regeringen, dock utan att upphöra med sitt von obenperspektiv gentemot vanligt folk.
Men nu börjar fokus allt mera glida över på en annan fråga.
Den växande insikten om den ohämmade kapitalismens negativa följder, i form av miljöförstöring som ger upphov till klimatförändringar, börjar nu synas bland skribenterna. Men i deras fall i form av panik. Som Susanne Popova i SvD som utmålar den medvetne konsumenten som en religiös fundamentalist.
Svenskt Näringsliv, som hittills kallat sina sagor för "vetenskapliga undersökningar" tar nu bladet från munnen och kallar det för vad det är, sagor.
I annonser berättar man sina julsagor om hur hemskt allting blir om man lyssnar på arga kulturtanter och låter bli att köpa nya saker.
Tove Lifvendahl, kommunikationschef hos Svenskt Näringsliv, tror inte bara på tomten. Hon tror även på "att företagen bär på lösningarna för att komma till rätta med klimatproblemen och i framtiden kommer vi att konsumera mer tjänster och immateriella värden, vilken är bra ur miljösynpunkt"
Från ordförande i MUF till Svenskt Näringslivs mupp alltså.
En "arg kulturtant" svarar Svenskt Näringsliv med sin saga "Sagan om gubben med råbiff i hakskägget".
Birger Schlaug skriver också om korkskallarna på Svenskt Näringsliv.
Läs även andra bloggares åsikter om Svenskt Näringsliv, kapitalism, miljö, klimatförändringar, shopping, konsumtion, propaganda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar