Så mycket att blogga om och så ont om tid! Nåja, några snabba kommentarer om några bilder från de senaste dagarna blir det i alla fall.
En ny sorts viltstängsel har kommit upp på en sträcka av E4 strax utanför Haparanda. Det är Vägverkets grodprojekt som skall ta reda på hur grodorna rör sig över vägen och var de vill passera. Meningen är att grodorna följer stängslet och ramlar ner i nedgrävda hinkar. Hinkarna vittjas flera gånger per dygn och grodorna räknas för att sedan bäras över vägen till sina lekplatser.
Närmare stan på E4:an så har man nu grävt av vägen vid den senast färdigställda cirkulationsplatsen för att göra en GC-tunnel under densamma. Man tycker ju att det borde planeras/samordnas bättre så att man inte skall behöva gräva upp en vägsträcka som färdigställdes för bara 6 månader sedan.
Läget på islossningsfronten är lugnt. Så här såg det ut i kväll, cirka en meter över normalt vattenstånd och just inga ismassor. Men vi lär ju få se både högre vattenstånd och rejält med is vad det lider.
Sedan har jag under årens lopp stört mig på bil- och däcksverkstädernas oskick att dra fast hjulbultarna alldeles för hårt. Många gånger har jag haft lust att åka tillbaka med bilen, räcka över fälgkorset och be dem att lossa hjulet med det.
Jag menar, hur tänker de? Tror de att man har tillgång till mutterdragare när man är ute och åker? Hur skall en liten stackars kvinna som fått punktering i Tjotaheiti få loss hjulet med ett fälgkors, när de har dragit fast det som att det skall hålla för en direktträff med en taktisk kärnvapenladdning?
När de sedan drar så att muttern skär fast så blir detta resultatet!
Grrrrrr!
Läs även andra bloggares åsikter om grodor, E4, Haparanda, islossning, Torneälven, hjulbyte
2 kommentarer:
Man kunde ju också tycka att man borde komma bort ifrån trafiksepareringens ofta korkade idé. Herregud, bygg ett övergångsställe istället. Krök till vägen så man blir tvungen att sakta ner till 30 vid detta. Etc etc.
Tanken med att separera är väl att fordonstrafiken skall flyta på störningsfritt? Om de oskyddade trafikanterna får det säkrare tar de väl som en bonus i sammanhanget!
Sedan blir det ju svårare att lösa gång/cykeltrafiken med alla dessa cirkulationsplatser överallt. Och dyrare.
Skicka en kommentar