måndag, juli 04, 2011

Bland mott, vecklare och malar

I en fruktlös väntan på att trädkryparen skall visa sig igen, så får man roa sig med att krypa omkring och fotografera några mindre, men betydligt färgrikare, bevingade naturväsen.

En blåvinge av någon sort, gissar jag. Kanske en sådan här prisvinnare, men eftersom jag inte fick se undersidan av vingarna så blev det svårare.

Inte det lättaste att fotografera, fjärilar. Inte vill de sitta still och om de gör det så är det oftast på "fel" plats.

Detta torde väl vara en ängspärlemorfjäril?

En makaonfjäril? Den här fotade jag tidigare i sommar, högst uppe på Dundret faktiskt.

Normalt så är det helt oredigerade bilder ni ser här på bloggen. Den här gången har jag dock valt att redigera den översta bilden för att få ökad kontrast och mer skugga.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Bert sa...

Du har nog rätt vad gäller artbestämningen för samtliga dina fjärilar.

Makaonen är ju en snygg gynnare. Att du träffade på den på Dundret är inte så konstigt. Makaoner gillar berg, klippor, höjder. Hannarna gillar att ha utsikt, när de spanar efter lämpliga parningsobjekt. Så är det.

Här en bild från mitt senaste Makaontillfälle