fredag, december 27, 2013

Hyfs versus dryghet

Expressens Niklas Svensson gjorde inför julen två stora intervjuer, en med Stefan Löfven och en med Fredrik Reinfeldt.
Ur den kan vi plocka fram ett pedagogiskt exempel på skillnaden mellan allmänt hyfs och oprovocerad dryghet:

"Vill du skicka en julhälsning till din politiska huvudmotståndare Fredrik Reinfeldt?
- Jag vill önska honom en riktigt god jul. Jag hoppas att han får avkoppling och en bra jul, helt enkelt."

"Vill du skicka en julhälsning till Socialdemokranternas ledare Stefan Löfven?
- Nu är jag av uppfattningen att säger man julhälsning så ska man vara snäll, och då hoppas jag att han får en god jul. Det behöver vi alla rustas med inför valåret. Men sen har ju jag den fråga som alla andra har i Sverige, och det är när han ska börja svara på frågor om vilken politik han ska föra för att Sverige ska få jobb. Hur det kan hänga ihop med att de föreslår att man ska ta in mer i skatt för att bygga ut bidragssystem förstår jag inte."

Statsministern som inte tvekar att utmåla sig som en landsfader som "går bredvid folket vars förtroende han bär" och som haft mage att jämföra sig med Tage Erlander, förvandlar helt oprovocerat något som borde vara en trevlig julhälsning till en ful attack på oppositionsledaren.

Jag måste säga att det är skrämmande vilken ynklig liten människa vi har på landets viktigaste ämbete!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Med tanke på hans dalande popularitet, enligt alla undersökningar, får jag en känsla av att han nu egentligen vill stiga av.

Gott så!

Anonym sa...

Han skulle aldrig ha stigit på.
En totalt värdelös varelse.

Knapsu sa...

Förhoppningsvis så slipper vi honom snart.

Anonym sa...

Det mest deprimerande är att statsminister Reinfeldt är ett resultat av svenska folkets val.

karl e

Knapsu sa...

Ja, men vi får hoppas att "det sovande folket" har vaknat till hösten.