lördag, november 27, 2010

En Köpfri dag idag

Idag är det En Köpfri Dag.

"Varje år i november firas En Köpfri Dag (Buy Nothing Day) världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ.
Att delta i En Köpfri Dag innebär att du låter bli att handla något under dygnets 24 timmar.
"

Men hur grymt är inte det? Menar de på allvar att man ska kunna leva ett helt dygn utan att få shoppa? 24 långa plågsamma timmar utan att få spendera pengar, 1440 hemska minuter utan att få tillfredsställa sitt konsumtionsbegär, 86 400 fasansfulla sekunder av den tortyr det innebär att inte få kasta bort sina surt fördärvade slantar på meningslösa prylar.

Det är ju omänskligt!



Förresten, vad beror det på att folk så fort lönen har landat på kontot måste ut och, verkar det, bränna sina pengar så fort som möjligt?
Kan det bero på ett lågt förtroende för banken, man törs inte låta pengarna ligga kvar på kontot ifall banken förskingrar dem?

För att bli lite allvarligare, så kanske någon har sett att en viss finsk möbelaffär annonserar om rea.

Troligen så har de flesta läsare av länstidningarna uppmärksammat det eftersom denna affär alltsedan den öppnade för något år sedan, annonserat om "slutrea upp till 90%" eller "butikutförsäljning" eller "slutförsäljning" och "allt ska bort" varenda vecka.

Man får tydligen annonsera hur man vill nu för tiden. Finns det ingen lagstiftning längre när det gäller marknadsföring?


Min köpfria dag i bilder:

Ornitologi


Senaste designnytt:


;-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Göran Hådén sa...

Kul!

iZac sa...

Ajdå.
Jag köpte faktiskt en låda skruv samt tankade upp två bilar idag...

Sen att man gjorde två resor inpå varann till Haparanda idag och man hade haft chansen att konsumera hur mycket som helst, men inte gjorde, borde nästan kvaliferas som "en i princip köpfri"-dag. :)

Parkeringarna vid IKEA och Ikano skvallrade dock om att budskapet inte gått hem för alla.

Det kan tilläggas att resorna var i tjänsten, samt att man jobbade någon timma i morse, så tiden till konsumtion hålls nere med arbete... ;)

Anonym sa...

Har inte varit utanför hemmet idag!! Thohoo - äntligen har man prickat in nåt :) fin katt btw

Anonym sa...

Beställde sommarmöbler från Suomi Soffa när de hade nyöppnat. Fick dem till jul, ett halvår senare.
Har aldrig haft att göra med ett så inkompetent företag förut. Och så hörs det vara fortfarande, sägs det bland vänner och bekanta. Goda vänner på besök från södra Finland höll på att skratta på sig bara jag sa namnet på firman. Så att de har 90% rabatter beror antagligen på att de har en hel del säljfria dagar.

/Meikäläinen

Kråksimuleraren sa...

Attans, då har jag omedvetet stött denna aktion, om den nu skulle innebära nåt, alla ni som inte köpt nåt idag, ni köper väl inte det ni behöver i morgon för då var det väl ingen vits med er aktion?

Bert sa...

Jag klarade mig helt oskadd, trots att jag inte lade ut ett enda öre (Hur man nu ska kunna göra det. Ören finns ju knappt längre) under lördagen.

Men jag har god träning, eftersom jag oftast tillbringar lördagar i stugan. Där finns inte en enda kassa att betala till.

Soffaffärens annonsering förbluffar även mig. Mitt förtroende för den har aldrig riktigt byggts upp, just för att den annonserar som om den skulle gå i konken vilken minut som helst. Och det har den gjort sedan den öppnade. Alltså har jag aldrig vågat mig dit. Tala om köpfri!

Men annonserna är utmärkta exempel på dålig annonsering. Felstavningar, särskrivningar och därmed stor humor.

Men noll förtroende, som sagt.

Knapsu sa...

Göran H och Radiogirl: Ah, välkomna nya bekantskaper i kommentarsfältet.

iZac: Om jag känner dig rätt, så brukar du väl ha ett antal köpfria dagar per år ändå? Och du, vi väntar på att bloggen din kommer igång igen.

Meikäläinen: Låter inte som att det blir något långlivat företag det där.

Kråksimuleraren: Vits och vits, poängen är väl att man skall låta bli att shoppa just den dagen.

Bert: Stugan är bra att ha. Fler skulle behöva sätta sig i en stuga i skogen istället för att trängas i köptemplen.