måndag, mars 14, 2011

Härdsmälta och isbrytning

Nu är det visst ett tredje kärnkraftverk som har problem i Japan och nu återstår att se hur många härdsmältor det blir innan allt är över. De japanska jordbävningssäkra kärnkraftverken visade sig tydligen inte vara så jordbävningssäkra när allt kommer omkring. Nog är det väl ändå märkligt att de just i Japan inte verkar ha förutsett konsekvenserna av en tsunami för sina kärnkraftverk. Tsunami är ju japanska för "hamnvåg" och är det något folk i världen som känner till begreppet tsunami och dess innebörd så är det ju japanerna som nog är de som drabbats flest gånger av fenomenet.

Så, är det någon som har lust att ta kärnkraftsdebatten nu?
Tydligen inte Jan Björklund i alla fall, han hoppade av Agenda där han skulle ha mött Maria Wetterstrand igår. Jag som trodde att det var mera stake i den förre majoren men tydligen så är han lika feg som Reinfeldt.



"Isbrytning är en förutsättning för sjöfart på Norrlandskusten året runt och under hårda vintrar med mycket is även för sjöfarten längre söderut. Att sjövägarna hålls öppna året om är en garanti för många företags möjligheter att klara sina fraktbehov" står att läsa i ett pressmeddelande från Näringsdepartementet som också berättar att Infrastrukturministern 3-4 mars följt med isbrytaren Frej längs norrlandskusten.
Infrastrukturministern fick se hur isbrytningen fungerar och fick säkerligen en fin bild av verksamheten presenterad från Sjöfartsverket. Men hon hade nog behövt se verkligheten betraktad från industrins horisont också, för sanningen är nämligen den att isbrytningsverksamheten i Bottenviken fungerar inte bra alls. Fartyg får ligga 3-4 dygn, ja upp till en vecka, och vänta på assistans från de svenska isbrytarna för att ta sig till hamnarna. Detta leder inte bara till att kunderna ute i europa får vänta på sina produkter, utan innebär i förlängningen även att industrierna får överfulla lager och därför kan tvingas inskränka sin produktion.
I lördags räknade jag till 16 fartyg som satt fast i Bottenvikens is och väntade på att få komma in i hamn eller vidare söderut.
Om detta haveri beror på att Sjöfartsverket inte klarar av att organisera isbrytningsverksamheten på ett bra sätt, befälhavarnas prioriteringar eller bakomliggande politiska orsaker vet jag inte men en sak vet jag: Att Oden är och letar olja åt amerikanerna i Antarktis istället för att bryta is i Bottenviken har inte precis gjort saken bättre.

Kanske man ska hoppas att några Finlandsfärjor drabbas av förseningar även denna vinter för att någon skall bry sig?
Att någon fabrik uppe i Norrland riskerar klappa igen bryr väl sig ingen om, men jädrar anåda vilken katastrof om fjollträskarna skulle försenas någon timme på sin nöjeskryssning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns hopp enligt Aftonbladet - Juholteffekten. Den kanske innebär att det behövs något färre kärnkraftverk och kanske till och med kan den värma Bottenviken?

/Meikäläinen

Anonym sa...

Det finns hopp enligt Aftonbladet - Juholteffekten. Den kanske innebär att det behövs något färre kärnkraftverk och kanske till och med kan den värma Bottenviken?

/Meikäläinen

M sa...

Visst kan vi väl prata kärnkraft, vad var det du hade på hjärtat? Jag vet inte om eventuella vindkraftverk där i Japan funkar mycket bättre just nu?

Knapsu sa...

"Jag vet inte om eventuella vindkraftverk där i Japan funkar mycket bättre just nu?"

Oh herre jestanes! Den där kommentaren går till historien.

Menar du att du vill ge dig in i en debatt som du uppenbarligen inte ens har en aning om VAD den handlar om?

M sa...

Förklara gärna bättre då, enda jag ser är rubriker i Aftonbladet men fortfarande inget Tjernobyl?

Anonym sa...

Jag tror att Björklund har lärt av sina chefer (Borg och Reinfeldt. Att man bara ska visa sig i positiva sammanhang (och de är ju inte så många med tanke på hur sällan de herrarna uttalar sig) och skicka fram nån annan när det kärvar. Det är ett sätt att få svenska folket att tycka att det är nåt positivt med de gubbarna. Psykologi.

Knapsu sa...

Björnfot: "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
Sa Ingemar.

Men... kärnkraftsdebatten handlar om de oerhörda konsekvenserna som uppstår efter att det som inte kan hända händer. Inte hur bra kärnkraften fungerar, vilket du verkar tro.

Läs gärna på lite om radioaktiv strålning mm mm.

(Nu kollade jag också in rubrikerna på Aftonbladet, det talas om katastrof, katastrof och återigen katastrof i de flesta rubrikerna)

M sa...

Jo men det är ju lite det dom lever på, stora rubriker... tycker ändå deras kraftverk stått pall för hyfsat mycket med tanke på rådande omständigheter, och fortfarande klassas inte olyckan lika högt som Tjernobyl.

Jag är inte för kärnkraft av någon slags princip, släng bara fram ett idag fungerande alternativ så går jag gärna över till din sida.

Knapsu sa...

Vi behöver inte kärnkraften:
http://knapsublogg.blogspot.com/2009/10/kan-vi-spara-bort-karnkraften.html

Fredrik Reinfeldt har ju varit ärlig och berättat att Sverige ska bygga nya kärnkraftverk, inte för att vi behöver dem men för att exportera elkraft till Tyskland, så att de slipper bygga nya kärnkraftverk:
http://www.youtube.com/watch?v=p9-STU5xsVQ

Kråksimuleraren sa...

Läser i Aftonbladet i natt, 110317 att Sverige åter igen ska utmärka sig och vara bäst i klassen, därför höjer vi effekten i våra kärnkraftverk med 28%, när alla andra nöjt sig med 10%, vi höjer temperaturen på våra 40 år gamla inneslutningar, med högre temperatur på bränslet får man bättre effekt på ångtillverkningen. Men, och snävare områden innan man skadar bränsleinneslutningarna om någon del av kylningen skulle stanna, och att sånt kan hända är ju bara att kolla i Japan. Här hemma har vi inte varit mycket sämre när alla utom en nödgenerator i Forsmark vägrade starta, hur mycket längre ifrån Japans problem var vi då? Om vi nu gillar höga risker bara för att det går att köra så, varför har vi inte 180 km/h som hastighetsgräns på våra vägar? De flesta bilar klarar ju att nå den farten....
Vi har ett problem, vi människor är problemet, vi gillar att ta risker för att få lite fördelar, vi bosätter oss på sluttningar till aktiva vulkaner för att jorden är bördig, vi rör oss fort med tunna lätta och billiga transportmedel för det blir billigast och snabbast, vi värmer oss med bombkraft för den är billig. Över allt där vi drar fram händer det olyckor, vissa stora andra små, men olyckor, det är vårt kännetecken!

Knapsu sa...

Om bl.a Forsmark-incidenten:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/haveri-kan-aven-drabba-svenska-karnkraftverk_6008139.svd#after-ad