torsdag, augusti 17, 2006

Tornvallen, sista utposten

De sista metrarna av svenskt territorium, på andra sidan bron ligger Finland som i händelse av Sovjetunionens invasionskrig skulle fungera som buffertzon och bromsa upp den ryska armen;s framryckning mot Sverige. Mitt på bron finns ett spann som kan svängas ut på tvären för att på så sätt dela bron och hindra överfart.
Observera de dubbla spåren, ett spår med västeuropeisk, och ett med rysk/finsk spårvidd.
På båda sidor om spåret, alldeles intill bron finns två värn för att försvara bron
.Dessa värn har genom alla år varit en populär och spännande lekplats för flera generationer av Haparandapojkar. Att smyga i de mörka underjordiska gångarna som förband värnen och skrämma varandra med fantastiska spökhistorier fick pulsen att öka hos allihop och ledde allt som oftast till att hela hopen pojkar, ropandes och snubblandes över varandra, rusade ut i friska luften.En del kreativa ungdomar passar också på att uttrycka sina åsikter på de gamla betongbunkrarna.

8 kommentarer:

Anonym sa...

He-he:
http://www.seskaro.nu/copp/gallery/displayimage.php?pos=-464

Anonym sa...

Hela adressen kom inte med...

http://www.seskaro.nu/copp/gallery/
displayimage.php?pos=-464

Knapsu sa...

Jaja där ser man....Adressen var inte riktigt rätt men jag lyckades leta mig fram till bilden till slut.

Anonym sa...

här borde den länken ha sett ut, sade snobben från lule.

:-)

Intressanta bilder. Men jag minns en kombinerad väg och järnvägsbro. Det kan väl inte vara den där?

Anonym sa...

här borde den länken ha sett ut, sade snobben från Seskarö... ;)

Besökte detta ställe själv förra hösten under en cykeltur i centralorten medans stortysken stod hos glasmästarn!
Minns plötsligt våra egna bravader i värnen och skyddsrummen som fanns här på Ön, ska nog blogga till om dom snart! :)

Anonym sa...

iZac: :-P

Knapsu sa...

I slutet på 60-talet eller början på 70-talet så skadades bron mellan ön som Torneå ligger på och finska fastlandet. Följden av det blev att under en kort period så var all biltrafik till/från Torneå och finska fastlandet tvungen att gå via Haparanda och järnvägsbron till Finland.

Anonym sa...

Intressant info om min födelsestad,upptäcker att jag vet fruktansvärt lite om Haparanda,för att vara född där...
Men jag flyttade iofs söderut när jag var 19...
Då had man inget intresse för sånt,inte jag iaf.