lördag, augusti 21, 2010

"-Vi har kommit för att proklamera ett budskap om fred"

Det är tur att man har bra arbetskamrater som ställer upp och jobbar lite övertid på självaste fredagskvällen, så att man fick möjlighet att bevista festivalen Musiken Makt i Luleå för att få se och höra Raubtier innan man gick på nattskiftet.

Efter att vinjetten från Björnes magasin tonat ut så inleddes konserten givetvis med "Det finns bara krig"

Förutom de mest tongivande låtarna från debutalbumet så spelades "Världsherraväldet" och "Lennart Kannibal" från det nya albumet som släpps nästa månad.

"Lennart Kannibal"


Truppen fick förstärkning i form av förre basisten "Joey" Englund som anslöt halvvägs in i akten.


Högsta betyg om det inte vore för att sången i vissa partier knappt hördes i gitarrlarmet. Något som killarna bakom mixerbordet väl får ta på sig.

Sedan noterar jag att NSD inte med ett ord nämner Raubtiers spelning som drog åtminstone tre gånger större publik än den föregående akten Mattias Alkberg, som fick en utförlig recension i tidningen.

Svagt NSD!

Men det är klart. Mattias Alkberg är ju från Luleå medan Raubtier tydligen bara är ett gäng bönder från Haparanda.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

M sa...

Det där är typiskt NSD. Kuriren hade ju i alla fall ett par rader...

Snygga bilder!

iZac sa...

Trevligt får man väl påstå, om konserten då? :)

Själv hade man inte ens en tanke på att det var en festival... då man bara arbetar... ;)

Knapsu sa...

Jo, tack.

Jo, trevligt.

:-D

Ida sa...

NSD bojkottar av okänd anledning, det har de gjort ett bra tag nu. Missa inte releasefesten den 24/9 på folkets hus!

M sa...

Ett halvår ungefär, dom hade nån artikel i början av året. Men aldrig någon rapportering från spelningar här i krokarna, till exempel PDOL eller senast MM. Det går däremot bra att skriva spaltmeter om skit som redan nämnda Alkberg och övrig pop.

Det är en tendens som syns även i övriga landet i takt med att artister som till exempel Markus Krunegård och andra totalt meningslösa akter hyllas och hålls flytande över vattenytan av P3 och den statliga televisionen. För att inte tala om den uppsjö av Winnerbäckkopior som ploppat upp som svamp den senaste tider, med sina treackordslåtar med innehållslösa texter och raj-da-da-na-na-na-naa-refränger.

Man blir ju så less...

Knapsu sa...

Ida: Datumet var ju inte det bästa för min del, men man vet aldrig...
Skivan ska i alla fall införskaffas.

Björnfot: Just det, någon recension från PDOL såg man inte heller till.

P3 spelar ju inte så ofta den här typen av musik (även om jag ju tycker att "Världsherraväldet" faktiskt hade kunnat platsa i deras utbud).

Men fortsätter de att kriga på oförtrutet så kanske vi snart får höra Haparandas stolta krigare i P3 också?

M sa...

Jomen musikredaktörerna på P3 är ett skämt, dom vill bara spela elektroniskt skräp och Krunegård och hans olika projekt. Han blev ju sedemera även programledare för P3 Live Session, även tidigare programledaren Annika Norlin (Hello Saferide och Säkert!) spelas flitigt. Programledaren för Christer och hans synthband spelas också massor, men i princip endast på P3, aldrig några kommersiella stationer (antagligen för att ingen köper skiten). Listan kan göras hur lång som helst, det är så inavlat på det där bygget att man inte tror det är sant. Public service my ass säger jag.

M sa...

Mailade faktiskt musikredaktionen på P3 samt ett antal programledare för de största programmet på P3 för något år sedan och påpekade just detta. Det här är svaret jag fick av Christer:

"Universal Poplabs låtar har aldrig spelats i programmet Christer och jag får fortfarande inte lov att nämna bandet vid namn. (Vilket jag tycker är fullt rimligt). P3s uppdrag är att spela ny svensk musik, och eftersom Universal Poplab gör just detta: Ny svensk musik, vore det liksom tjänstefel att inte
spela oss."

Visst, ny svensk musik, PÅ ENGELSKA... men men.

Vidare:

"Insinuationen att Annika Norlin/Säkert/Hello Saferide bara spelas i P3 därför att hon varit programledare för P3 Live Session är bland det roligaste jag läst. Tjejen har ju för sjutton fått en Grammis som bästa kvinliga artist och Grammis har, så vitt jag vet, ingenting med Sveriges Radio att göra."

Här vill jag gärna fråga mig vad som kom först, hönan eller ägget. Visst, hon har vunnit grammisar och priser till höger och vänster. Men hur har hon nått ut till den stora publiken för att kunna göra detta? Det kan jag ju säga att det är knappast tack vare Youtube, Spotify, NRJ, RIX FM eller andra kanaler där hon i princip aldrig spelas... konstigt det där!

Anonym sa...

Det där är typiskt NSD. Kuriren hade ju i alla fall ett par rader...

hbwebben har spaltmeter med Raubiter eller...Nä Örjan Pekka är väl Ko-mun ist

usch och muh för statlig press

Knapsu sa...

Anonym: Japp, Pekka är en ko och Haparandabladet är en statlig tidning!

Jajamensan, tur att någon har koll!

M sa...

Här vill jag dra i handbromsen! Det finns nog inte en tidning i hela världen som skrivit lika mycket om grabbarna och deras projekt som Stenman har gjort för Haparandabladet, det kan jag då nästan garantera...

Anonym sa...

Kanske Mr Björnfot kan länka till artklarna i hbwebben så får jag väl också bita i det sura äpplet som stackarn i vattnet.

http://stationsvakt.blogspot.com/2010/08/den-badande-maud-filmen.html

Man förstår nu varför Fredrik alltid säger du först Maud!

Ida sa...

Det är ju faktiskt inte bara Public Service som dissar. "Blodshämnd emot MTV och ZTV"! Då föredrar jag ändå Public Service (som borde visa upp/spela mer rock överhuvudtaget).

M sa...

Nä men det är en annan sak, de kommersiella kanalerna finansierar sig själva, P3 måste JAG vara med och öppna plånboken för. Dessutom är det ju nästan uteslutande tack vare Bandit och RIX FM som Raubtier fått genomslag i landet som det skett nu.

Jag VÄGRAR köpa att det är en slump att personer med direkt anknytning till P3 skulle vara så fantastiskt talangfulla att dom samtidigt är bäst i Sverige på att göra musik.

Är det någon av er som hört Universal Poplab, till exempel? Dom är inte ens bra!!!