onsdag, september 26, 2012

Maskin och människa i skön(?) förening

– Jag tror att våra maskiner kommer att vakna upp och ta över samhället.  
De kommer att bli oss och vi kommer att bli dem. I dag har alla sitt egna medvetande och vi kan knappast utbyta information lika effektivt som datorer kan. De utbyter gigantiska mängder information som kan spridas i en oändlighet, i ljusets hastighet, samtidigt som människor är ganska begränsade.

/Rich Terrile, astronom och forskare vid NASA:s Jet Propulsion Laboratory.

Men nog skulle det väl vara fint att ha ett inopererat chip integrerat med hjärnan och en usb-port så man kunde överföra tankar till sin dator? Perfekt tidigt på morgonen när man sitter i bilen och funderar ut alla dessa briljanta blogginlägg, inlägg som man annars tenderar att glömma innan man finner sig sittandes framför datorn. In med ett fickminne i skallens usb-port och spara ner bara. Perfekt!

På tal om människa och maskin, en aptitretare från filmen The Protype som har premiär våren 2013:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

martin sa...

Visst skulle sådan teknik kunna vara fin. Men när jag läser om att SL vill lösa problemen med sina spärrar genom att skapa en bättre Stockholmare, så är jag emot teknik så länge världen styrs av idioter. För idioten vill anpassa människan till tekniken, inte tvärt om och så länge den mentaliteten finns i styrande klassen, så är den framtidsteknik du beskriver något som får blodet att isa i ådrorna.

I ett samhälle där politik, teknik osv är till för människan snarare än tvärt om, då skulle jag säga: Koppla upp mig!

Kråksimuleraren sa...

Frågan är ju bara vem du väljer att tro på, för veta får du aldrig.

Knapsu sa...

Martin: Håller med!

Kråksimuleraren: Nja, min husläkare, Dr Frank En-Sten, menar att han skulle kunna fixa det åt mig.