tisdag, januari 17, 2012

Håkan Juholt - det svenska folkets hjälte

Socialdemokraterna satte idag stopp för regeringens landsförräderi där Sverige i strid med folkets vilja skulle smygas in bakvägen i eurosamarbetet:

Socialdemokraterna säger i dag nej till svenskt deltagande i den nya europakten och stoppar därmed i praktiken Sveriges möjligheter att vara med.

"– Såsom det ser ut nu när regeringen inte har lyckats förhandla fram undantag så är detta alldeles för oklart, alldeles för dåligt och det skulle innebära att Sverige skulle smygas in bakvägen i eurosamarbetet. Det är vi socialdemokrater inte beredda att ställa upp på och därför säger vi nej till dokumentet som det ser ut i dag, sade Håkan Juholt på tisdagen.

Juholt står också fast vid sitt tidigare uttalande om att svenskt deltagande i pakten går mot folkomröstningen om euron."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska akta sig noga för att ens komma nära Euron. Så långt verkar det bra med Juholt. Men Juholt håller i övrigt inte måttet, t.o.m. Göran Greider säger det nu. Men det räcker inte med det. Politiken är helt tyst och osynlig, partiet verkar ha kapsejsat totalt. Jag tror vi ser en historisk ändring av den politiska kartan i Sverige. S, V och MP blir ungefär lika stora och KD försvinner helt, tror jag det blir i nästa val.

/Meikäläinen

Knapsu sa...

Tyvärr så talas det ju inte om politik utan endast om person och som Greider säger apropå att det är kört för Juholt:

"– Det lutar åt det. Det är inte rättvist, medierna har lynchat honom. Han har inte fått en ärlig chans, det är en tragedi och ett underbetyg åt offentligheten"

Och det har nu gått så långt att ingen lyssnar på Juholt, hur bra saker han än säger.
Har länge tänkt plita ner något om jakten på Juholt och varför han jagas, får se om det hinns med snart.

Anonym sa...

Visserligen har det funnits en orättvis mediajakt på Juholt. Men samtidigt har han varit virrig i olika sakfrågor (senast kring försvaret). Alltför virrig för att vara en trovärdig statsministerkandidat. En sådan virrighet är inget som folk i allmänhet anser duger för en socialdemokratisk ledare och därför ser opinionssiffrorna ut som de gör.

/Meikäläinen

Knapsu sa...

Med juholts egna ord:
"-Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.”